stromvippa
- Alt du vil vite om strøm [en blogg fra Fortum]
stromvippa

Ladekabler for elbil

Av Stian Mathisen 26. oktober 2016

lading_elbil_type2.jpg

Hvilke typer ladekabler for elbil finnes – og hvilken trenger jeg?

Når man bestemmer seg for å skaffe elbil, er det først og fremst én ting som skiller den fra din tidligere bensin- eller dieseldrevne bil: Den må lades. Enkelt og greit, tenker du. Og det er det, men det er lurt å sette seg inn i hvilke typer kabler og kontakter som finnes.

En ladekabel for elbil har naturligvis to støpsel: en i hver ende. Det finnes flere ulike typer kontakter, og en ladekabel kan ha ulike støpsel i hver ende. Dette er de vanligste pluggene som finnes på kablene du bruker til å lade elbilen med:

For lading hjemme

Husholdningskontakt (schuko)
Dette er den vanlige stikkontakten du kjenner fra andre elektriske apparater du har i huset. Med en ladekabel med dette støpselet i enden kan du lade elbilen på en helt vanlig stikkontakt i garasjen. Denne kontakten kalles også schuko. Lading av elbil med slik kontakt er i Norge begrenset til 10 ampere, noe som gir en maksimal effekt på 2,3 kilowatt (kW).

Type 1
Mange elbiler, som Nissan Leaf og Kia Soul, har denne typen plugg i den enden av kabelen som plugges i bilen. Det er vanlig med ladekabler som har type 1-støpsel i en ende og vanlig husholdningskontakt (schuko) eller type 2-støpsel i andre enden.

Type 2
Type 2-kontakter er den nye standardkontakten for lading av elbil. Den har større kapasitet for strømoverføring enn type 1-kontakter. Volkswagen eGolf, BMW i3 og Tesla er eksempler på biler med type 2-kontakt. Med type 2 kan du lade med langt høyere effekt enn Type 1 og schuko.

FØLG STRØMVIPPA PÅ FACEBOOK FOR FLERE NYTTIGE ARTIKLER OM STRØM!

Hurtigladere

CHAdeMO
CHAdeMO var den første løsningen for hurtiglading som kom på markedet, og er i dag den mest utbredte. Denne pluggen finner du fastmontert på hurtigladestasjoner, så det er ikke en plugg du kommer til å ha til hjemmebruk. Denne standarden benyttes av Mitsubishi, Citroën, Peugeot, Kia og Nissan, og kan lade med en effekt på opp til 62,5 kW, dersom bilen støtter det.

Combined Charging System (CCS)
Denne hurtigladingsstandarden er nyere enn CHAdeMO, og benyttes i skrivende stund av BMW, Volkswagen og Chevrolet. Den kan lade med en effekt på 100 kW.

For å få tilgang til Fortum Charge & Drives omfattende nettverk av hurtigladestasjoner med både CHAdeMO og CCS i Norge, Sverige og Finland kan du bestille en ladebrikke på Fortum.no.

Oppsummert:

  • Ulike typer elbiler har ulike kontakter for lading
  • Det følger vanligvis med en ladekabel tilpasset bilen når du kjøper ny elbil
  • Hurtigladere har fastmontert kabel

Vinn en elbil!

Har du også lyst til å bli elbilist? For å feire 1000 ladestasjoner for elbil langs norske veier, lodder Fortum nå ut en Volkswagen e-Golf og andre flotte premier. Delta i trekningen på Fortumfeirer.no!

Last ned gratis e-bok

Stian Mathisen's photo

Av: Stian Mathisen

Stian Mathisen er kommunikasjonsansvarlig i Fortum og redaktør for Strømvippa. Han har tidligere jobbet i Utenriksdepartementet og som journalist. Stian mener strøm fra fornybare kilder er en av løsningene på klimautfordringene, blant annet gjennom elektrifisering av transportsektoren og overgang til utslippsfrie biler. Stians familie har hatt en Nissan Leaf elbil som eneste bil siden mai 2015, men selv om Stian er fan av alt som går på strøm, har han fortsatt bensingressklipper og gassgrill.

  • Skriv en kommentar

Kategorier

Se alle

Søk i bloggen

Vinn en e-Golf