stromvippa
- Alt du vil vite om strøm [en blogg fra Fortum]
stromvippa

Nå kan elmotorsyklene hurtiglades

Av Stian Mathisen 19. september 2016

elmotorsykkel_820x510.jpg

– Elmotorsykler er perfekte for dem som verdsetter kjøreopplevelsen, sier importøren av italienske Energica.

Geir Bentsen i Carpoint Norge AS har solgt mellom 50 og 60 elmotorsykler til norske kunder de siste to årene.

– Dette markedet er så ferskt at det ikke engang har kommet seg til startgropen enda, sier han.

Med de nye modellene EVA og EGO fra italienske Energica, kan Bentsen nå tilby en nyvinning for dem som ønsker å kjøre elektrisk på to hjul: el-motorsykler som kan hurtiglades.

Med en hurtiglader kan man raskt lade opp kjøretøyets batteri når man er på tur. Lading på en vanlig stikkontakt gir 2,3 kW effekt. Ved Fortum Charge & Drives hurtigladere kan Energica-syklene lade med en effekt på 18 kW.

Energica tilbyr hurtiglading med CCS-standard, den samme standarden som benyttes for blant andre Volkswagen og BMWs elbiler, i tillegg til lading med type 2-kontakt. Det betyr at syklene kan lades ved alle Fortums ladestasjoner.

Bentsen har selv kjørte strekningen Oslo-Trondheim via Gudbrandsdalen, hvor Fortums ladestasjoner står tett.

Se kartet over Fortums hurtigladere i Norge, Sverige og Finland.

Gjør 0-100 på 2,9 sekunder

Både Energica EGO og EVA har et batteri på 11,7 kWh. Bentsen mener det gir en rekkevidde på omtrent 14 mil på landeveiskjøring og 20 mil ved bykjøring.

Motoreffekten er 100 kW, som tilsvarer 136 HK, og dreiemomentet er 195 Nm for EGO. For EVA er tallene 100 HK og 170 Nm.

–  Motorsykkelfølelsen er den samme, EGO gjør null til hundre på 2,9 sekunder, men elmotorsykler er mye enklere å bruke og vedlikeholde. De har lave driftskostnader, det er ingen oljeskift eller plugger som må byttes, service er en enkel sak, og man har også momsfritak på samme måte som med elbiler.

FØLG STRØMVIPPA PÅ FACEBOOK FOR FLERE ARTIKLER OM STRØM!

En sykkel for dem som verdsetter kjøreopplevelsen

Elektriske kjøretøy tilbyr en kjøreopplevelse med langt mindre støy enn kjøretøy med tradisjonelle forbrenningsmotorer.

– For dem som er mest interessert i lukt og lyd er ikke dette et alternativ, men for oss som setter pris på kjøreopplevelsen er dette en flott motorsykkel, sier Bentsen.

Men også de som foretrekker tradisjonelle motorsykler har meldt sin interesse for el-motorsyklene.

– Jeg har blant annet to Harley-Davidson-eiere som har valgt seg el-motorsykkel som sin hverdagssykkel. De ser blant annet fordelen ved at syklene er nærmest lydløse. For en som jobbet nattevakt var det en fordel å slippe å vekke opp alle naboene i gata hver gang han måtte ut og kjøre nattestid, sier Bentsen.

Her kan du se en video av elmotorsykkelen Energica Ego:

Last ned gratis e-bok

Stian Mathisen's photo

Av: Stian Mathisen

Stian Mathisen er kommunikasjonsansvarlig i Fortum og redaktør for Strømvippa. Han har tidligere jobbet i Utenriksdepartementet og som journalist. Stian mener strøm fra fornybare kilder er en av løsningene på klimautfordringene, blant annet gjennom elektrifisering av transportsektoren og overgang til utslippsfrie biler. Stians familie har hatt en Nissan Leaf elbil som eneste bil siden mai 2015, men selv om Stian er fan av alt som går på strøm, har han fortsatt bensingressklipper og gassgrill.

  • Skriv en kommentar

Kategorier

Se alle

Søk i bloggen

Vinn en e-Golf