23. mai 2016
2 Min

Advarer mot bading rundt båter

Ekspert hevder strøm kan gjøre det livsfarlig å bade rundt båter som ligger til kai.

Det er to hovedutfordringer knyttet til strøm i båt: korrosjon og personlig sikkerhet. I hvert fall hvis de er koblet til landstrøm.

Sivilingeniør i elektronikk, Terje Bølstad, har skrevet flere artikler om sikkerheten knyttet til landstrøm. Han retter en advarende pekefinger til båtfolket.

– Hvis det oppstår jordfeil når man er koblet til landstrøm, risikerer man å få spenning i vannet. Da er det livsfarlig å bade rundt båten. Det er generelt livsfarlig å bade rundt båter som er koblet til landstrøm. For man vet aldri når en jordfeil kan oppstå, sier Bølstad.

Det samme kan skje dersom en eller annen båt er tilkoplet landstrøm med en feilkoplet jordledning, hvis det ikke er en jordfeilbryter på brygga.

FØLG STRØMVIPPA PÅ FACEBOOK FOR FLERE NYTTIGE ARTIKLER OM STRØM!

Båter knytter seg til landstrøm når de ligger til kai. Dette gjør at området rundt havnen slipper luftforurensninger og støy fordi båtene dermed ikke behøver å la dieselaggregatene gå og dure. Selv de med begrenset strømforbruk trenger landstrøm til batterilading og varmtvann. Andre har både kaffetrakter og komfyr som går på 230 volt.

Løser ett problem, men får nye problemer

Ved å jorde elektriske anlegg og elektrisk utstyr vil strømmen ledes til jord dersom det oppstår en feil. På denne måten kan man unngå farlige situasjoner, som for eksempel støt ved jordfeil.

 

Hvis det oppstår jordfeil når man er koblet til landstrøm, risikerer man å få spenning i vannet. Hvis det oppstår jordfeil når man er koblet til landstrøm, risikerer man å få spenning i vannet.

 

– Men et problem som båtfolket opplever, er at når du kobler jordsystemet i båten til landstrøm, kan det bli korrosjon på utstyr i båten som er i kontakt med vannet, som drev og propeller. Denne korrosjonen oppstår som følge av at man er koblet til jord, sier Bølstad.

Derfor kutter mange jordforbindelsen, nettopp for å unngå dette, men det er en fremgangsmåte som Direktoratet for sikkerhet og beredskap (DSB) ikke tillater.

Det løser nemlig korrosjonsproblemet, men samtidig oppstår det helt nye problemer, som har med sikkerhet og overledning å gjøre.

LES OGSÅ: Elbåt - ideelt for innsjøer

Overlevde så vidt

Sivilingeniøren er ikke særlig optimistisk på båtfolkets vegne. Han mener det er generelt lite kunnskap på området, både ombord og ved kaiene. Han forteller en historie om en kar som skulle berge båten sin, som hadde sprunget lekk.

– Den hadde tatt inn mye vann, og holdt på å synke. Han hadde lånt en kraftig 230 volts pumpe, med jordet hus av metall. Han plugget pumpa i stikkontakten på brygga, tok av seg på beina og vasset om bord i vannet i båten. Dessverre var det en alvorlig jordfeil på landstrømanlegget. Han overlevde så vidt, forteller Bølstad.

Løsningen

Det finnes flere løsninger for å unngå korrosjon på drev og propeller mens man er koblet til landstrøm. Mange mener at å montere en såkalt skilletransformator er den eneste fullgode tekniske løsningen på korrosjonsproblemet.

Transformatoren eliminerer alle problemer med tæring – både galvanisk og elektrolytisk. Den er beklageligvis både stor, tung og dyr, og brukes av den grunn sjelden i småbåter. Har din båt en skilletransformator, kan du bruke landstrøm så ofte og så lenge du vil, uten å risikere problemer med tæring.

Les hva DSB skriver om problemet her og her.

Last ned gratis e-bok: 15 smarte tiltak for en mer miljøvennlig livsstil Last ned nå

Abonner på bloggen

Få månedlig inspirasjon og tips for boligstrøm, lading av elbil og bærekraftig energi
Abonner