stromvippa
- Alt du vil vite om strøm [en blogg fra Fortum]
stromvippa

Bruker elbilen dobbelt så mye strøm på vinteren?

Av Stian Mathisen 21. februar 2018

Kvinne hurtiglader elbil på vinteren på Svinesundparken. Foto: Fortum

Det nevnes i blant at elbiler får halvert rekkevidden på vinteren, fordi de bruker mer strøm på å varme opp bilen. Stemmer det?

Denne artikkelen er ikke basert på noen vitenskapelige studier, den er kun en erfaring jeg har gjort meg med min egen elbil, som er en Nissan Leaf fra 2014 med 24 kilowatt timers batteripakke.

Jo kaldere det er, jo mer energi må til for å holde deg varm når du sitter bak rattet. Det gjelder både for elbiler og bensin- og dieselbiler, men ettersom elbilene som ruller på veiene i dag har en del mindre energi lagret på batteriet enn det en bensin- eller dieselbil har lagret på drivstofftanken, så er det ekstra energiforbruket mer merkbart med elbil.

FØLG STRØMVIPPA PÅ FACEBOOK FOR FLERE NYTTIGE ARTIKLER OM STRØM!

Halveres rekkevidden på vinteren?

Det nevnes ofte at elbiler får halvert rekkevidden på vinterstid fordi det brukes mye strøm til å varme opp bilen. Jeg har aldri opplevd at rekkevidden påvirkes så drastisk, derfor tok jeg en titt på Nissan EV app-en som gir informasjon om bilens forbruk.

App-en viser at jeg i juni 2017 brukte 1,67 kilowatt timer (kWh) per mil, mens jeg i januar 2018 brukte 2 kWh per mil. Det er en merkbar forskjell, men ikke så drastisk at den påvirker hvordan jeg bruker bilen på noe vis (jeg har ikke lue og votter på inne i bilen).

Det skal nevnes at jeg bor i Østfold, som ikke er den kaldeste delen av Norge. Om du har erfaringer med elbilkjøring vinterstid i andre deler av landet, så hører vi gjerne om dine erfaringer i kommentarfeltet nedenfor!

Last ned gratis e-bok

  Elbil
Stian Mathisen's photo

Av: Stian Mathisen

Stian Mathisen er kommunikasjonsansvarlig i Fortum og redaktør for Strømvippa. Han har tidligere jobbet i Utenriksdepartementet og som journalist. Stian mener strøm fra fornybare kilder er en av løsningene på klimautfordringene, blant annet gjennom elektrifisering av transportsektoren og overgang til utslippsfrie biler. Stians familie har hatt en Nissan Leaf elbil som eneste bil siden mai 2015, men selv om Stian er fan av alt som går på strøm, har han fortsatt bensingressklipper og gassgrill.

  • 12 Kommentarer

Søk i bloggen