stromvippa
- Alt du vil vite om strøm [en blogg fra Fortum]
stromvippa

Disse 5 tingene bør du gjøre når du har kjøpt elbil

Av Stian Mathisen 9. mars 2018

Lading av elbil på Charge & Drives ladestasjon på Svinesundparken. Foto: FortumMange føler at det er mye nytt å lære når man blir elbilist. Her er 5 knallgode tips for hva du bør gjøre når du skaffer deg elbil!

1. Kjøpe ladekabel med type 2-kontakt

Når du kjøper deg elbil følger det vanligvis med en ladekabel med en vanlig stikkontakt (som også kalles schuko) i den ene enden. Ettersom det ikke settes opp offentlige ladestasjoner med vanlig stikkontakt lenger, så behøver du derfor en kabel med type 2-kontakt. Dette er den nye standardkontakten for lading av elbil, og vil blant annet kunne benyttes på alle Fortums vanlige og mellomraske ladestasjoner (hurtigladestasjoner har fastmontert kabel).

2. Montere hjemmeladestasjon

Ladekabelen som følger med bilen bør egentlig kalles en nødlader, ettersom man ikke bør benytte lading på stikkontakt som sitt faste ladepunkt. Norske myndigheter anbefaler at man setter opp en egen hjemmeladestasjon for lading. Det gir både tryggere, raskere og enklere lading. Ladestasjonen kan da enten ha fastmontert kabel eller en type 2-kontakt som du kobler til med kabelen du kjøpte etter å ha lest punkt 1 over.

Les mer om elbil i hverdagen på vår samleside: Passer elbil for meg?

Du kan kjøpe hjemmeladestasjon med fiks ferdig installasjon og oppgradering av det elektriske anlegget i boligen din for lading av elbil fra Fortum. Les mer om Fortums hjemmeladingstilbud her.

3. Lære deg forskjellen på kilowatt og kilowatt timer

Her er det utrolig mange som gjør feil! Om du følger med i diskusjonsgrupper for elbil på internett, så blandes kilowatt (som forkortes kW) og kilowatt timer (som forkortes kWh) hele tiden.

Mens kilowatt sier noe om effekt, så sier kilowatt timer noe om mengden energi. Det betyr at når vi snakker om hvor raskt en elbil lades, så snakker vi om kilowatt (kW). Fortums hurtigladestasjoner tilbyr 50 kilowatt effekt. Jo høyere effekt, jo raskere lades bilens batteri opp.

Når vi snakker om størrelsen på batteriet og hvor mye energi som kan lagres der, da snakker vi om kilowatt timer (kWh). Min Nissan Leaf har et batteri som rommer 24 kWh. Det betyr at dersom jeg lader med en effekt på 24 kW, så vil det ta 1 time å lade det opp fra 0 til 100 prosent. Når jeg lader elbilen hjemme i garasjen lader den med en effekt på 3,3 kW, det betyr at jeg i løpet av en time får 3,3 kWh.

Fortsatt forvirret? Vi har skrevet mer inngående om forskjellen på kilowatt og kilowatt timer i denne artikkelen.

FØLG STRØMVIPPA PÅ FACEBOOK FOR FLERE NYTTIGE ARTIKLER OM STRØM!

4. Skaffe deg ladebrikke til Norges største ladenettverk, Fortum Charge & Drive

Språkrådet trakk frem order rekkeviddeangst som et av årets nyord i 2013. Heldigvis er det liten grunn til å være bekymret for rekkevidden når man kjører elbil nå om dagen. Det finnes en mengde ladestasjoner langs norske veier, og det bygges nye i et rasende tempo.

Fortum Charge & Drive er Norges største operatør av offentlige ladestasjoner. Her kan du se ladekartet som viser alle Fortums ladestasjoner. Den enkleste måten å lade ved Fortums ladestasjoner er å benytte ladebrikken som du kan bestille gratis på Fortums nettsider. Da får du etterskuddsvis faktura for alle ladekostnadene dine. Om du også har Fortums strømavtale Ladebonus til boligen din, så får du 15 prosent rabatt på all lading med Fortum Charge & Drive!

5. Finne noe gøyalt å bruke de tusenvis av kronene du kommer til å spare når du ikke lenger behøver å kjøpe bensin og diesel :)

Jeg gjorde et regnestykke for å finne ut hvor mye jeg sparte på å kjøre elbil i året, og med litt konservative utregninger kom jeg frem til at det var minst 15 000 kroner i året. Du kan lese mer om det i denne artikkelen.

Den største driftsbesparelsen for de fleste kommer av at man ikke behøver å kjøpe bensin eller diesel lenger, og de pengene kan nå benyttes til noe annet!

Last ned gratis e-bok: Din guide til elbil Last ned nå

  Elbil
Stian Mathisen's photo

Av: Stian Mathisen

Stian Mathisen er kommunikasjonsansvarlig i Fortum og redaktør for Strømvippa. Han har tidligere jobbet i Utenriksdepartementet og som journalist. Stian mener strøm fra fornybare kilder er en av løsningene på klimautfordringene, blant annet gjennom elektrifisering av transportsektoren og overgang til utslippsfrie biler. Stians familie har hatt en Nissan Leaf elbil som eneste bil siden mai 2015, men selv om Stian er fan av alt som går på strøm, har han fortsatt bensingressklipper og gassgrill.

  • 1 Kommentar

Søk i bloggen