16. april 2016
3 Min

Elbåt – ideelt for innsjøer

Ikke bare sparer du miljøet ved å bruke elbåt, den bråker også mye mindre.

Elbilsalget har gått rett til værs de siste årene. Nå kommer også elbåtene, om ikke tøffende, så i hvert fall glidende etter.

For det er nettopp det at elbåten ikke tøffer som er en av de store fordelene. Mange av de som har kjøpt elbåt, hevder at det er en behagelig måte å kjøre båt på. Bortsett fra bølgeskvulpingen, hører du stort sett bare et lite sus fra propellakslingen.

– Elbåter er ideelt i innsjøer hvor det er strenge krav til utslipp og støy. Stillhet i båten er noe som mange verdsetter. Og hvis man har hytte ved en innsjø, kan en elbåt være midt i blinken hvis man ikke vil forstyrre naboene med motordur, sier Jarle Dragsten i firmaet Polarbåt.

LES OGSÅ: Elektrisk råskap - Harley Davidsons elektriske motorsykkel

Også daglig leder Leif Bergaas i båtbransjeforbundet Norboat er enig i at elbåter er ideelt for innsjøer.

– De egner seg nok best i kanaler og lukkede farvann, der det er begrenset med bølger og strømmer. Jeg har tro på at hyttefolket kan bli de viktigste elbåtkjøperne. Det gjelder spesielt de som bor i områder der det er restriksjoner på bruk av motor.

FØLG FORTUM PÅ FACEBOOK FOR FLERE NYTTIGE ARTIKLER OM STRØM OG ELBIL!

Båten for de med lite erfaring

Polarbåt er foreløpig en av ikke altfor mange selskaper som selger elbåter i Norge. De tilbyr to el-modeller, en Polarsnekke på 20 fot og en på 22 fot. Begge båtene er tradisjonelle snekker, der den eneste forskjellen er at dieselmotor og drivstofftanken er byttet ut med elmotor og batterier.

Artikkelen fortsetter under bildet.

 

Elbåt er både stillegående og miljøvennlig Elbåt er både stillegående og miljøvennlig. Foto: Polar Service
 

– Våre båter har en topphastighet på syv knop. De er enkle å bruke, og er ideelt og trygt for folk som ikke har mye erfaring med båt. Elbåten trenger også minimalt med vedlikehold, sier han.

Begge modellene er ferdig ladet på mellom ti og tolv timer. Ved full fart varer batteriet fire til fem timer.

– Men hvis du reduserer farten til fem knop, har du batteri i mellom åtte og ti timer, sier Dragsten.

Skjærgården blir for tøff

Bergaas mener at elbåter ikke er hensiktsmessige i den tøffe norske skjærgårdene.

– Det er for mye bølger og tøffe forhold. En elmotor vil fort bli litt svak i litt ruskevær på sjøen. Den har mindre kraft enn en dieselmotor.

LES OGSÅ: Segway på grønn tur i nærmiljøet

Bergaas nevner Holland og Sveits som store markeder for elbåter. Og det er nettopp Sveits som har vært hovedmarkedet for Jarle Dragsten i Polarbåt.

– Der har de veldig ofte restriksjoner på utslipp og støy. Her i Norge sitter det litt langt inne for folk å skaffe seg en elbåt, men vi har tro på at markedet vil løsne etter hver som folk får øynene opp for fordelene med elbåt.

Elferge skal frakte tusenvis av passasjerer

Men det er ikke bare hyttefolket som kan ha nytte av en elbåt. Det er besluttet at Fredrikstad skal få en elektrisk ferge. Den påtenkte fergen vil bli automatisk ladet hver gang den legger til kai på Cicignon. Etter en tur til Gamlebyen og tilbake, vil den bli ladet igjen.

Virksomhetsleder Frode Samuelsen sier til Fredriksstad blad at gevinsten er stor ved å bytte ut dieselmotor med en elektrisk motor.

– Fergen som går mellom Gamlebyen og Cicignon bruker rundt 30.000 liter diesel i året, forklarer Samuelsen til avisen.

Den påtenkte fergen vil bli automatisk ladet hver gang den legger til kai på Cicignon. Etter en tur til Gamlebyen og tilbake, vil den igjen bli ladet.

Fordeler med elbåt:

  • Sparer miljøet for utslipp
  • Svært lite støy
  • Bruker fornybar energi
  • Mindre vedlikehold

New call-to-action

Abonner på bloggen

Få månedlig inspirasjon og tips for boligstrøm, lading av elbil og bærekraftig energi
Abonner