12. juni 2015
2 Min

Elsykkel i medvind

Elsykler blir stadig mer populære, og det er ikke uten grunn. For i tillegg til de positive miljø- og helseeffektene disse syklene fører med seg, er det behagelig å tenke på at man kan sykle forbi bilkøen på vei til jobb uten å bli svett og andpusten – elsykkelen gir deg medvind hele veien, og til og med de bratteste oppoverbakkene blir til en lek.

Elsykler kommer imidlertid i ulike varianter og med flere forskjellige funksjoner. Så hvordan vet du hvilken elsykkel som passer for deg, og hva må du ta hensyn til før du besøker sykkelbutikken? Vi gir deg en liten oversikt over de viktigste egenskapene til din nye følgesvenn.

Les også: Glade minutter på el-sykkel til jobben

Musklene

Det finnes i all hovedsak to forskjellige typer motorer til elsykkel: hjulmonterte motorer (forhjul eller bakhjul) og krankmonterte motorer (ved pedalene). En bakhjulsmontert motor sørger for at kraften driver det hjulet som har best traksjon (grep), noe som motvirker spinn. Hvis batteriet også er plassert bak på sykkelen, kan det imidlertid være fare for at elsykkelen blir baktung. En forhjulsmontert motor er den enkleste og billigste løsningen. Denne driver forhjulet direkte og gir sykkelen en bedre vektbalanse, men kan gi dårligere grep på glatt underlag i oppoverbakker enn de andre variantene. En krankmontert motor driver bakhjulet via kjedet og er den mest effektive motorstillingen. Den er robust, gir godt grep og sentraliserer sykkelens vekt. I tillegg sørger en krankmontert motor for at du får fullt utbytte av elsykkelens girsystem. Dette er den mest avanserte løsningen og er ofte mer kostbar enn de andre variantene.

Hjernen

Motorsensoren er elsykkelens «hjerne» og forteller motoren hvordan den skal reagere på tråkkene dine. Vi skiller mellom to typer sensorer: rotasjonssensor og momentsensor. Rotasjonssensoren står for den enkleste og rimeligste teknologien av de to variantene. Denne registrerer når du tråkker på pedalene og aktiverer motoren når kranken (pedalakselen) roterer. På denne måten trengs det ikke så mye innsats fra din side – her sørger motoren for mesteparten av fremdriften. Momentsensoren bruker en mer kostbar og avansert teknologi som leverer motorkraft ut fra hvor mye kraft du legger ned i tråkket – jo hardere tråkk, desto mer kraft. Dette krever derfor mer egeninnsats fra din side, noe som kan føre til at svetteperlene melder seg på veien.

LES OGSÅ: Slik kan du lade mobilen med sykkelen

Rekkevidden

Batteriet spiller en avgjørende rolle for elsykkelens rekkevidde og hvor mye kraft motoren kan produsere. De fleste produsenter leverer batterier på mellom 24 og 48 volt – jo høyere spenning, desto større kraft til sykkelhjulet. Batteriets kapasitet oppgis i amperetimer, og som en hovedregel kan vi si at økt antall amperetimer gir økt rekkevidde. Hvis vi multipliserer disse to – volt og amperetimer – får vi watt-timer (Wh), og det er dette som forteller oss om hvor lang rekkevidde batteriet kan gi oss. En elsykkel med fulladet batteri vil i utgangspunktet gi deg en rekkevidde på rundt 50 kilometer, men ønsker du å finne ut mer nøyaktig hvor langt du kommer deg på elsykkelen, kan du ta en nærmere titt på Forbrukerrådets rekkeviddekart for elsykler. Det tar normalt 2–4 timer å fullade et batteri, og de fleste produsenter garanterer at batteriet tåler alt fra 300 til 1000 ladesykluser.

LES OGSÅ: Rekkeviddeangst

Kostnad

Prisen på elsykkel varierer mye, alt etter som hvor avansert teknologi du er ute etter. De billigste variantene ligger på rundt 6000 kroner, mens man kan finne hyperavanserte elsykler til sekssifrede beløp. Skal du ha en god sykkel, bør du imidlertid investere mellom 10–20 000 kroner – en investering du hverken blir svett eller andpusten av.

Les også: Elbil på sommerferie


Kilde: Forbrukerrådet.no

Last ned gratis e-bok: 15 smarte tiltak for en mer miljøvennlig livsstil Last ned nå 

Abonnér på bloggen

Få månedlig inspirasjon og tips for boligstrøm, lading av elbil og bærekraftig energi
Abonnér