Home Fortumbloggen Fortum og Øya gjør festivalverden grønnere – med artistenes hjelp

Øya er en av verdens mest miljøvennlige festivaler. Sammen med Fortum går de nå i bresjen for å involvere artister i kampen for mer bærekraftige arrangementer – og tungvekterne Sigrid og Unge Ferrari er allerede med på laget.

Når Øyafestivalen går av stabelen i Tøyenparken i august, kan karbonavtrykket nærmest måles på en kjøkkenvekt. 

Der mange andre festivaler er avhengige av store, forurensende dieselaggregater for å spre tunge riff og søte harmonier ut over publikum, får Øya ren strøm fra fastnettet. Alle anleggsmaskiner er fossilfrie, og går enten på elektrisitet eller biodrivstoff. Frivillige fra Natur og Ungdom sorterer alt søppel for hånd i femten ulike fraksjoner, som garanterer en materialgjenvinning på nærmere 70 prosent. Over 40 prosent av maten som serveres er vegetarisk – og alt er økologisk, og alt serveres på komposterbare tallerkener. Regnponchoer er faset helt ut, i stedet kan publikum låne ordentlige støvler og regnjakker. Selv engangsølglassene er historie: Nå skal ølkjøpende festivalgjengere levere inn sitt tomme ølglass i baren. Glassene samles, vaskes og brukes igjen på andre festivaler. 

Det er det som skjer festivalområdet. Nå har Fortum gått sammen med Øya for å få med artistene på laget for å gjøre hele festivalbransjen grønnere.  

– Sammen lanserer vi The Green Rider – en guide som hjelper artistene til å stille miljøkrav til festivalene de spiller på, sier Stian Mathisen, kommunikasjonssjef for Fortum Norge. 

VINN BILLETTER TIL ØYAFESTIVALEN PÅ FORTUMS FACEBOOK-SIDE!

Vanligvis stiller artister krav til festivaler via «ridere», en liste som spesifiserer hva artisten krever av lys og lyd på scenen, samt mat og drikke de vil ha tilgjengelig. Tanken med The Green Rider er å hjelpe artistene å bruke påvirkningskraften sin til å gjøre festivaler mer bærekraftige også – en idé som resonnerte sterkt hos Øyafestivalen. 

– Vi tenkte: hva om rideren handlet om andre ting enn bare hva artistene har lyst på å spise og drikke? Da kan de være med å spre grønne løsninger, sier Cathrine Røsseland, sponsorsjef i Øya.

Mathisen følger opp: 

– Problemet er artistene ikke alltid vet hva de kan gjøre som har en effekt – hvordan de rent konkret kan gå fram for å utgjøre en forskjell på dette feltet. Green Rider er her for å hjelpe dem med det.

Publikum under Øyafestivalen

NORGES GRØNNESTE FESTIVAL: Øyafestivalen arrangeres fra 6. til 10. august i Tøyenparken i Oslo. Foto: Ihne Pedersen

Green Rider-initiativet har identifisert fem områder hvor artistene kan stille krav som kan ha en reell effekt på festivalens miljøregnskap – og som det er realistisk at arrangørene kan imøtekomme. De er: mer vegetarisk mat, redusere bruken av fossilt drivstoff, begrense bruken av engangsplast, bruke lavutslipps transportløsninger og begrense avfall og sørge for at avfallet gjenvinnes. 

Selv om det er et helt nytt initativ, har de allerede fått med artistene Sigrid og Unge Ferrari – begge headlinere på årets Øya. 

– Begge var overraskende hypp på å være med, forteller Mathisen.

– Vi trengte bare å presentere ideen for managementet deres, så var de klare til å stille opp.  

Godt festivalsamarbeid

Samarbeidet mellom Fortum og Øya begynte i fjor. Nytt av  året er at de har rykket opp til status som hovedpartner, og at Fortum har blitt med i den svært eksklusive gruppen av partnere som har fått en scene oppkalt etter seg. 

Stian Mathisen i Fortum og Cathrine Røsseland fra Øyafestivalen

– På mange måter er Fortum vår drømmepartner, sier Røsseland.

Det sier ikke lite: Med miljø og bærekraft så høyt oppe på prioriteringslisten er det ikke hvem som helst som kommer inn i Øya-varmen.

– Vi har veldig strenge kriterier for valg av partner. De må ha samme verdier som oss, og må være veldig opptatt av å forandre verden til det bedre, fortsetter hun.

Mathisen er enig i at Øya og Fortum er naturlige samarbeidspartnere:

– Vi jobber med mange av de samme tingene. Øya er godt kjent for å ha en veldig sterk klima- og miljøprofil, og å gjøre mye bra å redusere utslippene og miljøfotavtrykket sitt. I Fortum lever vi for å lage fornybare energiløsninger og fremme resirkulering og gjenvinningstjenester, så vi passer godt sammen, sier han.

Foruten Green Rider-prosjektet, stiller Fortum med strøm med opprinnelsesgaranti for festivalen, som betyr at hver eneste watt som brukes på festivalområdet kjøpes fra en fornybar kilde. Årets øyafestivalgjengere kan også besøke et eget Fortum-område for å lære mer om jordas overforbruksdag – dagen da vi egentlig har “brukt opp” alle ressursene vi kan bruke i løpet av et år.

NEWSLAB_Fortum+Oya_JVK_WEBRESS 18

FORTUM-SCENEN: En rekke band skal i år spille på Fortum-scenen, som skal settes opp i denne delen av parken. På denne gressflekken kan du blant annet få med deg snakkiser som brenn., Jakob Ogawa og Deathcrush når Øya går av stabelen i august.

I tillegg kan Mathisen avsløre at Fortum gjør det mulig for festivalpublikummet å bidra direkte til bærekraftig oppvarming i hele Oslo – om enn på en måte de fleste kanskje ikke assosierer med miljøvennlig adferd:

– Vi i Fortum driver jo fjernvarmenettet i Oslo. Der trekker vi ut varme fra mange energikilder, deriblant kloakken. Når festivaldoene tømmes i kloakken, får vi altså mye varme som går til kontorer og boliger over hele byen – med andre ord produserer alle festivalgjengerne på Øya fornybar energi hver gang de går på do, forteller han. 

Hvorvidt energien man får fra festivalens toaletter er mer effektiv enn den man får fra baderomsbesøk i den jevne Oslo-leiligheten, vil verken Fortum eller Øya uttale seg om.  

Abonner på bloggen

Få månedlig inspirasjon og tips for boligstrøm, lading av elbil og bærekraftig energi
Tilbake til bloggen