18.02.2020
2 Min

Hva er bruktverdien på elbil?

Der bensin og dieselbiler raser i verdi i løpet av få år, forblir bruktverdien på elbiler tilsynelatende høy. Hvorfor er det slik, og hva skjer i fremtiden?

Norge er landet i verden med flest elbiler per innbygger, og etterspørselen etter nye elbiler er fremdeles høy. Dette har ført til at produsentene ikke produserer biler raskt nok, og bruktprisene tvinges opp. Dette fører også til en lang ventetid på nye modeller.

Trekkes til bruktmarkedet

På grunn av den lange ventetiden, går mange til bruktmarkedet. Blant annet Side3 skrev flere saker i 2017 om brukte elbiler som selges for nesten full pris. Et eksempel var en to år gammel Nissan Leaf som ble solgt for bare 5000 kroner lavere enn nypris. Brukte elbiler selges også etter bare 1-2 uker, noe som ifølge Eirik Håstein, produktdirektør i Finn motor, er langt raskere enn vanlige biler.

Den store etterspørselen kan forklares av at Norge i dag har lagt til rette for eie av elbiler, med mange gunstige fordeler. Samtidig har norske myndigheters mål om å ikke selge nye bensin- og dieselbiler etter 2025 ført til at nordmenn i større grad tenker langsiktig ved kjøp av ny bil. Hvorvidt det lønner seg å kjøpe elbil i dag, er likevel noe som mange lurer på.

Les mer om bruktverdi på elbil på vår samleside: Passer elbil for meg?

Ny teknologi fryktes å gjøre at elbiler synker i verdi

Dagens elbilteknologi utvikles kjapt, og det er sterk konkurranse blant produsentene. Stadig lanseres nye biler med bedre funksjoner. Derfor frykter mange at biler de kjøper i dag vil ha mistet mye verdi når de skal selge dem senere.

LES OGSÅ: Rune som sparer 50 000 kroner i året på å kjøre elbil

Det er fremdeles uvisst hvor store utslag ny teknologi vil ha på verdien til gamle elbiler. Et mulig utfall er at elbiler i fremtiden får et større verditap enn vanlige biler. Derimot kan folks daglige behov i stor grad bli dekket av dagens elbiler, noe som kan holde etterspørselen og bruktprisene på dagens elbilmodeller oppe. 

- Batteriet vil holde ut bilens levetid

Det er fryktet at fordi elbilen i likhet med mobiltelefonen har litium-ion-batterier, vil den miste store deler av batterikapasiteten. Dette ville ført til kortere rekkevidde, noe som hadde forsterket manges rekkeviddeangst. Det ville også senket bruktverdien betraktelig. Derimot er elbilbatteriet bygget mer robust enn mobiltelefonbatteriet, noe som gjør at bilbatteriet varer lenger og tåler mer.

LES OGSÅ: Stian fikk batteriet i elbilen sjekket etter 50 000 kilometer. Dette var resultatet.

- I de fleste elbiler vil batteriet holde ut bilens levetid, og vi har sett mange eksempler allerede på elbiler som har lagt flere hundre tusen kilometer bak seg uten problemer, sier Ståle Frydenlund, kommunikasjonsrådgiver i Norsk Elbilforening og redaktør for Elbil.no. 

Oppsummering

  • Det er usikkert hvordan bruktverdien på dagens elbiler vil være i fremtiden, på grunn av den raske teknologiske utviklingen på området
  • I dag fører høy etterspørsel til høye bruktpriser på elbiler
  • Ettersom rekkevidden til dagens elbiler for de aller fleste dekker alle gjøremål, er det mulig at bruktprisene vil holde seg høye også når elbiler med nyere teknologi kommer på markedet
  • Utviklingen av teknologien og batterikapasiteten anses som den største usikkerheten rundt hvordan bruktverdien vil påvirkes i fremtiden

    New call-to-action

Abonnér på bloggen

Få månedlig inspirasjon og tips for boligstrøm, lading av elbil og bærekraftig energi
Abonnér