Home Fortumbloggen Hva gjør du hvis strømmen går?

Strømbrudd er et forholdsvis vanlig fenomen og noe de fleste opplever. De aller fleste strømbrudd varer heldigvis ikke lenge, men det er likevel viktig å vite hvordan du skal forholde deg dersom strømmen går, hvem du kan kontakte og hvordan kan du forberede deg dersom strømmen skulle vise seg å bli borte over lengre tid. 

Hvem skal du kontakte ved et strømbrudd?


Det er din lokale netteier som er ansvarlig for strømnettet i området der du bor. Dersom strømmen går og du ikke finner feilen hjemme hos deg selv, er det nettselskapet ditt du må kontakte. Ofte legger de ut informasjon om planlagt strømstans eller avviksmeldinger på nettsidene sine, så det kan være lurt å starte der. Du finner informasjon om netteieren din på fakturaen fra Fortum. 

Hva skal du gjøre dersom strømmen går?


Dersom strømmen kun har gått hjemme hos deg, kan det tyde på en feil i ditt elektriske anlegg. Sjekk sikringsskapet og se om noen av sikringene eller jordfeilbryteren har koblet seg ut. Prøv å resette jordfeilbryteren, før du eventuelt starter feilsøking ved å skru av alle sikringer og deretter koble en etter en inn igjen. Da vil du enkelt finne kursen som jordfeilen er på. Ofte er det feil på et elektrisk apparat som er tilknyttet denne kursen. Hvis strømmen går gjentatte ganger og du ikke finner ut av det selv, kan det tyde på en feil som bør utbedres av elektriker. 

Har strømmen gått i hele nabolaget, kan det tyde på at det er en feil på strømnettet i området. Hvis du ikke har fått beskjed eller finner noe info om strømstansen på nettselskapets nettside, bør du melde i fra til netteier, slik at de kan fikse feilen. 

Sjekk av sikringskapet ved strømbrudd
Om strømmen går er det lurt med en alternativ lyskilde for å få sjekket sikringsskapet. Foto: mostphotos.com

Vanlige årsaker til strømbrudd

Det finnes mange årsaker til at et strømbrudd oppstår. Dette er de aller vanligste: 

  • Feil på det elektriske anlegget i boligen din – vanlige feil som kan oppstå er overbelastning ved at mange apparater er koblet til samme kurs, jordfeil eller skader på ledninger og utstyr.  
  • Uvær og ekstremvær – Trær som blåser over ende og drar med seg strømlinjer og strømstolper er en vanlig årsak til strømbrudd. Lynnedslag kan også gjøre store skader på både strømnettet og elektrisk utstyr. Tung snø og is på høyspentledninger utgjør også en risiko for strømbrudd, ofte fordi trær i nærheten blir så tunge av snø og knekker ned over strømledningene. 
  • Hendelig uhell – av og til blir det skader på ledninger i forbindelse med graving eller andre skader på elektriske installasjoner. Dyr kan også skade ledninger og kabler. 

 

Lynnedslag
Lynnedslag kan forårsake strømbrudd, både i boligen din og på strømnettet. Foto: mostphotos.com

Hva bør du ha hjemme i tilfelle strømbrudd?


Norske myndigheter anbefaler alle å ha utstyr, vann og mat hjemme slik at du kan klare deg i en uke dersom det skulle oppstå en krise. Ved strømbrudd blir dette spesielt viktig å ha tilgjengelig: 

  • Stearinlys eller batteridrevne lys
  • Lommelykt
  • Lighter eller fyrstikker
  • Ekstra batterier
  • Oppladet powerbank til å lade mobiler
  • Alternativ oppvarmingskilde
  • Varme klær og tepper
  • Alternativ til oppvarming av vann og mat
  • Batteridrevet radio
  • Vann
  • Mat som tåler lagring i romtemperatur
  • Kontanter

Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap (DSB) har utarbeidet en liste over hva du bør ha i hjemmet. Denne listen finnes på 32 språk. Sjekk hvordan du kan bidra til Norges beredskap

Hva med planlagt strømstans?

Ved arbeid på nettet, vil netteieren din i noen tilfeller måtte koble ut strømmen mens arbeidet pågår. En slik planlagt strømstans skal alltid varsles deg som kunde, med informasjon om når og hvor lenge strømstansen er planlagt. Husk å notere dette ned i kalenderen, slik at du ikke står med skjegget i postkassa når strømmen plutselig forsvinner. Da kan du også sørge for å forberede deg litt i forkant. Alt av planlagt arbeid på nettet skal også publiseres på nettsiden til netteieren din. 

Når har du rett på kompensasjon ved strømbrudd?


Dersom strømbruddet varer i mer enn 12 timer kan du ha krav på kompensasjon. Dette trenger du ikke å søke om da netteier skal utbetale kompensasjonen automatisk etter 12 uker. 

Satser for erstatning ved strømbrudd:

  • Husholdninger skal få 500 kroner dersom strømbruddet varer mer enn 12 timer. For hver påfølgende time over dette utbetales 40 kroner.
  • Fritidsboliger skal få 125 kroner ved strømbrudd over 12 timer, og deretter 10 kroner per time. 


Du kan ikke få mer utbetalt per år enn det du forventes å betale i nettleie. Du får heller ikke dekket øvrige kostnader som du kan få som følge av strømbruddet, som for eksempel ødelagt mat i kjøleskap og fryseboks. Det må eventuelt dekkes av forsikringen din.

Forsikring mot lynskade eller annet elektrisk fenomen


Dersom strømbruddet skyldes en lynskade eller et annet elektrisk fenomen som kortslutning, lysbue, overslag eller overspenning, kan Fortums valgfrie tilleggstjeneste Trygg Hverdag dekke egenandel inntil 5000 kroner på forsikringen din. Les mer om Trygg Hverdag.

Les også: Sommeren er høysesong for lynnedslag - beskytt hjemmet mot lynskader.