Strømbrudd er et forholdsvis vanlig fenomen og noe de fleste opplever. De aller fleste strømbrudd varer heldigvis ikke lenge, men det er likevel viktig å vite hvordan du skal forholde deg dersom strømmen går, hvem du kan kontakte og hvordan kan du forberede deg dersom strømmen skulle vise seg å bli borte over lengre tid.
Det er din lokale netteier som er ansvarlig for strømnettet i området der du bor. Dersom strømmen går og du ikke finner feilen hjemme hos deg selv, er det nettselskapet ditt du må kontakte. Ofte legger de ut informasjon om planlagt strømstans eller avviksmeldinger på nettsidene sine, så det kan være lurt å starte der. Du finner informasjon om netteieren din på fakturaen fra Fortum.
Dersom strømmen kun har gått hjemme hos deg, kan det tyde på en feil i ditt elektriske anlegg. Sjekk sikringsskapet og se om noen av sikringene eller jordfeilbryteren har koblet seg ut. Prøv å resette jordfeilbryteren, før du eventuelt starter feilsøking ved å skru av alle sikringer og deretter koble en etter en inn igjen. Da vil du enkelt finne kursen som jordfeilen er på. Ofte er det feil på et elektrisk apparat som er tilknyttet denne kursen. Hvis strømmen går gjentatte ganger og du ikke finner ut av det selv, kan det tyde på en feil som bør utbedres av elektriker.
Har strømmen gått i hele nabolaget, kan det tyde på at det er en feil på strømnettet i området. Hvis du ikke har fått beskjed eller finner noe info om strømstansen på nettselskapets nettside, bør du melde i fra til netteier, slik at de kan fikse feilen.
Om strømmen går er det lurt med en alternativ lyskilde for å få sjekket sikringsskapet. Foto: mostphotos.com
Det finnes mange årsaker til at et strømbrudd oppstår. Dette er de aller vanligste:
Lynnedslag kan forårsake strømbrudd, både i boligen din og på strømnettet. Foto: mostphotos.com
Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap (DSB) har utarbeidet en liste over hva du bør ha i hjemmet. Denne listen finnes på 32 språk. Sjekk hvordan du kan bidra til Norges beredskap.
Ved arbeid på nettet, vil netteieren din i noen tilfeller måtte koble ut strømmen mens arbeidet pågår. En slik planlagt strømstans skal alltid varsles deg som kunde, med informasjon om når og hvor lenge strømstansen er planlagt. Husk å notere dette ned i kalenderen, slik at du ikke står med skjegget i postkassa når strømmen plutselig forsvinner. Da kan du også sørge for å forberede deg litt i forkant. Alt av planlagt arbeid på nettet skal også publiseres på nettsiden til netteieren din.
Dersom strømbruddet varer i mer enn 12 timer kan du ha krav på kompensasjon. Dette trenger du ikke å søke om da netteier skal utbetale kompensasjonen automatisk etter 12 uker.
Satser for erstatning ved strømbrudd:
Du kan ikke få mer utbetalt per år enn det du forventes å betale i nettleie. Du får heller ikke dekket øvrige kostnader som du kan få som følge av strømbruddet, som for eksempel ødelagt mat i kjøleskap og fryseboks. Det må eventuelt dekkes av forsikringen din.
Dersom strømbruddet skyldes en lynskade eller et annet elektrisk fenomen som kortslutning, lysbue, overslag eller overspenning, kan Fortums valgfrie tilleggstjeneste Trygg Hverdag dekke egenandel inntil 5000 kroner på forsikringen din. Les mer om Trygg Hverdag.
Les også: Sommeren er høysesong for lynnedslag - beskytt hjemmet mot lynskader.