stromvippa
- Alt du vil vite om strøm [en blogg fra Fortum]
stromvippa

Hvorfor er det så mange elbiler i Norge?

Av Stian Mathisen 6. desember 2017

elbiler_lader_nebbenes.jpg

I Norge er 5 prosent av bilene elbiler, mot 0,2 prosent i resten av verden. Hva er egentlig årsaken til at vi har så mange elbiler i Norge?

Norge er, med stor margin, det landet i verden med flest elbiler sett i forhold til folketallet. En stor del av årsaken til utbredelsen av elbil i Norge er de gode insentivene for å kjøpe og eie elbil her i landet. Det er ingen moms ved kjøp av elbil, ingen engangsavgift, lavere årsavgift, fritak for bompenger, mulighet for gratis offentlig parkering og mulighet til å kjøre i kollektivfeltet. 

Årsaken til det er at norske myndigheter har som mål å kutte i våre nasjonale klimagassutslipp. Det er noe også mange andre land har som mål. Spørsmålet som oppstår for et land som vil kutte i klimagassutslippene, er hvilken sektor utslippene skal kuttes fra.

FØLG STRØMVIPPA PÅ FACEBOOK FOR FLERE NYTTIGE ARTIKLER OM STRØM!

Norsk strøm gjør elbiler utslippfrie

I mange land er energiforsyning, altså strømproduksjon, en sektor hvor det kan gjøres massive kutt i klimagassutslipp, for eksempel hvis man produserer strøm fra kullkraft. I Norge er over 95 prosent av strømproduksjonen allerede fra fornybare kilder fordi vi har så mye vannkraft. Det er derfor én sektor som skiller seg ut når det er snakk om å redusere norske klimautslipp: veitrafikken. 

Ifølge Statistisk Sentralbyrå var 18,5 prosent av norske klimagassutslipp i 2016 fra veitrafikk. De eneste sektorene med mer utslipp var industri og bergverk (21,9 prosent) og olje- og gassutvinning (27,9 prosent).

LES OGSÅ: Går strømregningen i taket hvis jeg kjøper elbil?

Ettersom strømproduksjonen i Norge allerede er så godt som utslippsfri, så vil en overgang til elbiler være en svært effektiv måte å kutte klimagassutslipp her i landet. En vanlig elbil som lades med norsk strøm, vil i løpet av bilens levetid spare oss for 20 tonn CO2-utslipp, sammenlignet med en tilsvarende bensinbil.

Mål om at det ikke selges bensin- og dieselbiler fra 2025

Fordi elektrifisering av transportsektoren i Norge er et så effektivt klimatiltak, så har Stortinget som mål at det fra 2025 ikke lenger skal selges bensin- eller dieselbiler i Norge. For å nå dette målet kreves det en ekstra innsats, en gulrot, for å få bilister til å velge biler som går på strøm. 

Det er derfor vi har så sterke insentiver for å få bilister til å velge elektrisk i Norge, og det er fordi vi har så sterke insentiver at vi har så mange elbiler på norske veier.


Last ned gratis e-bok

Stian Mathisen's photo

Av: Stian Mathisen

Stian Mathisen er kommunikasjonsansvarlig i Fortum og redaktør for Strømvippa. Han har tidligere jobbet i Utenriksdepartementet og som journalist. Stian mener strøm fra fornybare kilder er en av løsningene på klimautfordringene, blant annet gjennom elektrifisering av transportsektoren og overgang til utslippsfrie biler. Stians familie har hatt en Nissan Leaf elbil som eneste bil siden mai 2015, men selv om Stian er fan av alt som går på strøm, har han fortsatt bensingressklipper og gassgrill.

  • 4 Kommentarer

Søk i bloggen