Home Fortumbloggen Hvorfor får ikke min elbil full effekt når jeg lader?

Ombordlader, AC og DC? Hva er dette? Om man er helt fersk på lading av elbil, er det ikke så lett å vite i hvilken ende man skal begynne.

Det er forskjellige typer ladere til forskjellige typer biler, og de forskjellige bilene kan trekke ulik mengde strøm fra en enkelt lader, ut i fra hva bilen er utstyrt med og hva slags ladestasjon man bruker.

AC og DC er velbrukte begrep. Det kan virke litt komplisert til å begynne men heldigvis går alt dette forholdsvis raskt å sette seg inn i.

Det aller første du derimot bør vite er at alle ladestasjoner leverer inntil det de er merket med. Altså inntil 11 kW, inntil 22 kW, inntil 50 kW, inntil 150 kW og inntil 225 kW.

Tommelfingerregelen er at det alltid er bilen som bestemmer hvor mye juice den vil ha, og dette er for eksempel avhengig av hva bilen kan ta imot , hva temperaturen er ute og hva temperaturen på batteriet er — for å nevne noen punkter.

L ES HER OM DU LURER PÅ HVORFOR DU IKKE FÅR FULL EFFEKT NÅR DET ER KALDT UTE

Normal- og mellomrask lading

Det er mulig du har hørt om AC/DC, om enn i en litt annen setting. Begge settinger er likevel hardtslående. Vi skal bevege oss fra tungrockens verden over til strøm. Fortum har nemlig både AC- og DC-ladestasjoner plassert rundt i Norge. I skrivende stund over 2000 offentlige ladestasjoner til sammen!

— AC står for alternate current. På norsk er dette vekselstrøm, og dette er strømtypen vi har i stikkontakten hjemme, forteller teknisk sjef i Fortum Charge & Drive Morgan Lind.

Ladepunkter for normal og mellomrask lading er punkter som fører vekselstrøm.

Også har vi ladepunkter for hurtig- og lynlading. Dette er ladere som fører likestrøm.

— DC står for direct current, som på norsk er likestrøm. Dette er strømtypen som er i alt av batterier. Det være seg mobiltelefon eller elbil, sier Lind.

Disse strømtypene kan kobles sammen, men for å få til dette trenger man en omformer.

— Tar du for eksempel laderen til mobiltelefonen din, så er dette en omformer. Den gjør om strømmen fra vekselstrømmen du har i stikkontakten, til likestrøm, som er i batteriet til telefonen din, fortsetter Lind.

Morgan1FOTO: Teknisk sjef i Fortum Charge & Drive, Morgan Lind, kan fortelle at omformeren til telefonen din fungerer på samme måte som ombordladeren i en elbil.

Ombordlader og effekt

Ombordladeren i elbilen din, fungerer på samme måte som omformeren til telefonen.

— Når du lader på AC, kobler du deg til en ladestolpe. Strømmen følger ladekabelen din inn i bilen og til ombordladeren. Der blir den omgjort til likestrøm. Videre derfra går strømmen inn i bilens batteri.

Denne ombordladeren yter forskjellig effekt. Noen gir 3,3 kW mens andre yter 6,6 kW og helt opp til 22kW. Det er effekten ombordladeren yter, som avgjør hvor raskt du kan lade bilen din på et AC-punkt.

Om du har en 6,6 kW ombordlader, kan du dermed ikke hente ut full effekt om du kobler deg til en 22 kW lader med ladekabelen din. Du får uansett maksimalt 6,6 kW.

LES MER OM LADING AV ELBIL PÅ VÅR SAMLESIDE: Lading av elbil

Hurtig- og lynlading

Alt dette blir veldig annerledes når du kobler deg til en hurtiglader som gir opptil 50 kW, eller en lynlader som kan gi opptil syv ganger mer.

ATZQ9531

FOTO: Lading med Fortums hurtig- og lynladere (her fra Charge & Drives nyeste lynladested i Kristinehamn i Sverige) gir ferdig omformet likestrøm, og begrenses ikke av bilens ombordlader.

— Når man lader med DC, betyr det helt enkelt at ladestasjonen man kobler seg til allerede leverer ferdig omformet likestrøm. En hurtiglader fungerer rett og slett på samme måte som en ombordlader/telefonlader. Der ombordladeren er begrenset av fysisk plass i bilen, finnes ikke denne begrensningen på en hurtiglader. Derfor kan en hurtiglader ha høyere effekt, forteller Lind.

Likestrømmen går da rett inn i bilens batteri, uten å måtte ta veien via ombordladeren og dens begrensninger, som vekselstrømmen må ta.

Merk likevel at effekten bilen din kan motta med hurtiglading også er begrenset.

Av elbiler som er tilgjengelige nå er det kun et fåtall som kan motta mer enn det man får maksimalt fra en vanlig hurtiglader. I tillegg til dette, utgjør om du lader med CHAdeMO eller CCS på lynlading også en forskjell i maksimal hastighet.

Abonner på bloggen

Få månedlig inspirasjon og tips for boligstrøm, lading av elbil og bærekraftig energi
Tilbake til bloggen