Før var det ikke noe problem å melde flytting til strømleverandøren etter at man hadde flyttet ut. Men slik er det ikke lenger, nå må du si fra før du flytter – hvis ikke kan det koste deg dyrt.
Flytter man ut av sin gamle bolig uten å melde flytting til strømleverandøren eller å avslutte avtalen, står man fortsatt som eier av den. Dersom nye innflyttere ikke bestiller strøm selv, risikerer man dermed å betale for deres strøm i tillegg til strømmen i den nye boligen.
Er du Fortum-kunde og skal flytte, kan du melde flytting her. Dersom du skal du flytte, men ikke er Fortum-kunde enda, kan du bestille strøm til din nye bolig her.
Selv om det er over fire år siden reglene rundt flytting ble endret, er det fremdeles mange som ikke har fått dette med seg.
I en undersøkelse gjennomført av YouGov for NorgesEnergi våren 2021 oppgav 30 prosent at de ville meldt flytting senere enn de bør.
Tre av ti svarte at de ville meldt fra om flytting til strømselskapet sitt for sent; enten samme dag eller etter at de hadde flyttet. I tillegg er det 13 prosent som oppgir «Vet ikke» på spørsmålet om når de ville meldt flytting dersom de skulle flytte om kort tid.
For at strømleverandører skal rekke å melde flyttingen i tide, må vi ha melding om flytting senest tre dager før. Er du kunde hos Fortum og skal flytte i nær fremtid, kan du melde flytting her.
For å unngå å betale for andres strøm når man flytter, er det viktig å være klar over at det ikke er mulig å melde utflytting tilbake i tid. Det betyr at dersom du er for sent ute med flyttemeldingen eller har glemt å sende den inn, risikerer du å stå ansvarlig for strømmen i den gamle boligen din. Denne må du så betale på helt til du avslutter avtalen eller at den nye eieren får bestilt strøm i eget navn. Da vil ditt strømabonnement på adressen avsluttes automatisk.
Mottar du strømregning fra boligen du har flyttet fra og som gjelder strømforbruk etter at du flyttet ut, tyder det på at de som bor i den gamle boligen har glemt å bestille strøm.
Fire praktiske flyttetips
|