stromvippa
- Alt du vil vite om strøm [en blogg fra Fortum]
stromvippa

Jobber på spreng for å redusere ladekø

Av Dan Joakim Olavesen 25. november 2018

IMG_2806 copy

Fortum jobber for fullt med å sørge for at du som elbilist får ladet når du selv ønsker det. 

Med et stadig økende antall elbiler i Norge, har mange opplevd det. Spesielt under utfartsdager er det en utfordring. Vi snakker så klart om ladekø.

Når bestemmer Fortum seg for å utvide ladekapasiteten på et eksisterende sted, der kapasiteten er sprengt, og hvordan går de fram?

Kapasitet og økonomi

Det økende antallet elbiler i Norge gjør at kapasiteten på flere ladesteder sprenges. Likevel er det grunn til å se positivt på framtiden, om man er elbilist og bekymret for ladekø.

— Ved alle nye ladesteder Fortum bygger, prøver vi alltid å sørge for at vi har mulighet for vesentlige fremtidige utvidelser, forteller Thomas Friis-Eriksen i Fortum.

20181107_151139

FORTUM PÅ VESTLANDET: Fortum bygger stadig ut sitt ladenettverk på Vestlandet. Det er viktig arbeid, i en landsdel der elbiltettheten er høy. Her fra ladestedet i Modalen, satt opp i samarbeid med ENOVA og Modalen kommune.

Han har ansvaret for etablering av ladestasjoner på Vestlandet. En landsdel med en eksplosiv vekst i antall elbiler. Antallet ladesteder etablert på Vestlandet av Fortum bare øker og øker, og Bergen ble nettopp kåret til Norges elbilhovedstad.

— Når vi ser at et ladested bør utvides er det flere ting vi må gjøre. Vi må ha avtaler på plass med grunneier fordi vi må gjøre et større inngrep, vi må legge fram for grunneier at vi vil utvide og vi må ha samtykke. Vi må også innhente priser fra våre leverandører, forteller Friis-Eriksen.

Hvordan Fortum bygger et ladested varierer litt fra plass til plass, men man har alltid en utvidet plan for hvordan man går fram.

— Når vi nå er på befaring for nye ladesteder, ser vi alltid etter hvordan vi kan utvide kapasiteten ved stedet i framtiden. Vi bygger først litt, og så utvider vi etter hvert. Hvert ladested er forskjellig, for eksempel når det kommer til kapasitet på strøm og parkeringsplanen som ligger til grunn, så vi tar dette sted for sted.  Det gjelder også i framtiden, med tanke på oppsett av lynladere, sier Friis-Eriksen.

Ladested i verdenstoppen?

Fortum Charge & Drives ladested ved Shell Mortensrud i Oslo, er kroneksempelet på en steg-for-steg-utvidelse. Bare de siste ti månedene har hurtigladertilbudet ved ladestedet blitt utvidet to ganger. I mars fra tre til syv hurtigladere, og så med ytterligere to hurtigladere nå i november. På et halvt år har tallet på hurtigladere her tredoblet seg. Det totale antallet i dag er ni!

Shell Mortensrud hadde nesten 5500 ladeøkter i oktober måned, noe som vel må ligge ganske langt oppe på lista over besøk på ett enkelt ladested i verden!

— Vi jobber fortløpende med å utvide ladesteder der vi ser kapasiteten sprenges, og det dannes køer. For eksempel som i tilfellet Shell Mortensrud, forteller sjef for offentlig lading i Fortum Charge & Drive, Ole Gudbrann Hempel.

IMG_0607_2

UTVIDET TO GANGER: Pågangen for lading av elbil i Norge har tatt såpass av, at Fortum har måttet utvide ladestedet på Shell Mortensrud to ganger, på under et halvt år!

Strømkapasiteten har vært en utfordring på Mortensrud, men i dette området vil det snart skje ting.

— Vi venter på en ny nettstasjon fra Hafslund Nett, og for å øke kapasiteten ytterligere kommer vår partner Shell St1 til å fjerne tilhengerparkeringen, sånn at vi får plass til enda flere hurtigladere, forteller Hempel.

Det som er sikkert er at elbilister, som venter på ytterligere økt kapasitet på Fortums ladesteder, vil gå lysere tider i møte.

— Vi må absolutt følge med på når kundene står i kø, og handle deretter. Vi jobber med dette så fort vi klarer, avslutter Hempel.

  Elbil
Dan Joakim Olavesen's photo

Av: Dan Joakim Olavesen

Dan Joakim er markedskoordinator for Fortum Charge & Drive. Han har tidligere jobbet som kultur- og sportsjournalist, og innen digital design og digital markedsføring. Det frivillige kultur- og musikkliv er det som står hans hjerte nærest. I tillegg er han veldig opptatt av ny teknologi og dingser, og selvfølgelig elbil.

  • 2 Kommentarer

Søk i bloggen