18.02.2020
1 Min

Lager elbiler mer svevestøv enn vanlige biler?

Stemmer det at elbiler er tyngre enn vanlige biler og derfor lager mer svevestøv?

Elbiler sliter også på veiene. Men de bidrar til mindre farlig svevestøv enn bensin- og dieselbiler. Her går vi gjennom tre viktige faktorer for svevestøv: Eksos, bremseklosser og bilens vekt.

1: Eksos

Hovedårsaken til at elbiler bidrar til mindre svevestøv enn vanlige biler, er at de farligste partiklene i svevestøvet er de minste partiklene, og disse kommer i stor grad fra eksos. Med elbiler forsvinner disse eksospartiklene fra svevestøvet.

FØLG FORTUM PÅ FACEBOOK FOR FLERE NYTTIGE ARTIKLER OM STRØM OG ELBIL!

2: Slitasje fra bremseklosser

En annen del av svevestøvet er partikler som kommer fra slitasje på bremseklossene. Elbiler har en funksjon som gjør at motoren regenerer strøm når bilen sakker ned farten (omtrent som en dynamo). Dette brukes i stedet for bilens vanlige bremser, og dermed får man mindre slitasje av bremseklossene, og dermed mindre farlige partikler som blir til svevestøv.

Les mer om elbil og miljø på vår samleside: Passer elbil for meg?

3: Bilenes tyngde

Elbiler er litt tyngre enn vanlige biler. En Volkswagen eGolf veier 276 kilo mer enn Golf 1,6 TDI DSG. En lastebil på 15 tonn står for 19 prosent mer utslipp av PM10-partikler fra asfaltslitasje enn en lastebil på 3,8 tonn. Forskjellen på noen hundre kilo utgjør derfor trolig ikke en stor forskjell i asfaltslitasje.

Elbiler bidrar derfor, tross noe høyere vekt, til mindre farlig svevestøv enn bensin- og dieselbiler.

Les også Teknisk Ukeblads grundige gjennomgang av hvorvidt elbiler bidrar til svevestøv.

Se våre tilbud på hjemmelading her

Abonnér på bloggen

Få månedlig inspirasjon og tips for boligstrøm, lading av elbil og bærekraftig energi
Abonnér