stromvippa
- Alt du vil vite om strøm [en blogg fra Fortum]
stromvippa

Vil lynlading erstatte vanlig lading av elbil?

Av Dan Joakim Olavesen 12. november 2018

 lynladerfinland

Kommer lynladerne til å være framtidens «bensinpumpe» og overta for de saktere lademulighetene?

Til de flestes store glede utvikles ladeteknologien for elbil i en rasende fart. Lynladere, med et potensiale til å gi flere hundre kilowatt i effekt, har allerede kommet. Biler som kan ta imot denne voldsomme lade-effekten, er annonsert av de store bilprodusentene, og også i anmarsj.

Det begynner å nærme seg meget akseptable tider og distanser, for både lading og rekkevidde for elbil, slik at selv den mest skeptiske bilkjøper nå vurderer å gå elektrisk.

Men vil denne utviklingen ha noe å si for de «normale» ladehastighetene?

Destinasjonslading

Det første man må titte på er hva man skal, hvor turen går og hvor lenge man skal bli dit man reiser til.

— Selv om vi vil se at hurtigladerne blir raskere og raskere, og bilene kan ta imot mer og mer effekt, vil fortsatt destinasjonslading være en stor del av elbilisters ladehverdag, sier markedssjef i Fortum Charge & Drive, Elise Thorvaldsen.

 destinasjonslading_nrk

FORTSATT NORMALEN: Normallading, særlig ved destinasjoner og på jobb, som her på NRK Marienlyst, vil i fremtiden fortsatt være en vanlig måte å lade på for elbiler.

Det er nemlig forskjell på å reise til et hotell, og plugge inn bilen over natten der, og det å dra innom et spisested som tilbyr hurtiglading for en kjapp matbit før man reiser videre.

— Forskjellen ligger i hva man skal, og hvor raskt man skal det. Om man skal tilbringe natten på et hotell, altså en destinasjon, er det mye mer praktisk å lade elbilen over natten. Det er også rimeligere økonomisk. Må man ha et kort stopp for å fylle på litt strøm for å komme seg videre dit man skal, er det mer logisk å hurtiglade. Alt til sitt bruk, forteller Thorvaldsen.

Hjemmelading

Vi må også huske på at hjemmeladerne våre er normalladere. Lading med vekselstrøm (AC) vil fortsatt være det man har til hjemmebruk. Å sette opp en hurtiglader eller lynlader hjemme, vil bli svært kostbart.

— Det er selvfølgelig praktisk mulig å sette opp en hurtiglader hjemme, men det er nok rimelig sikkert å si at du ikke får dratt den effekten du kanskje helst vil ha ut av den, forteller teknisk sjef i Fortum Charge & Drive, Morgan Lind.

Fortum_Nettbruk (80) 1200x500NORMAL HJEMMELADING: Hjemmeladerne i fremtiden vil nok fortsatt lade med omtrent samme hastighet som de gjør i dag.

For ikke å stå fast i alle mulige tekniske detaljer, kan vi stoppe her akkurat i denne saken. Hovedpoenget er at det elektriske anlegget i hjemmet ditt nok ikke tåler det i utgangspunktet. Og i de fleste tilfeller ikke lommeboka di heller.

— Det hadde helt sikkert vært interessant med halvraske hurtigladere, som yter kanskje rundt 25 kW for noen virksomheter. Å ha dette hjemme hos seg selv privat er nok fortsatt smått «overkill», humrer Lind.

Sånt er kjekt å vite.

Å sette opp en hurtiglader eller lynlader hjemme blir da naturlig nok ikke normalen med det første! Det er ikke mange som har bensinpumper i garasjen heller, og mye av dette avhenger nok av både pris og hva som er mest praktisk det også.

Alt til sitt bruk.

PS! Om du skulle ha lyst på en hjemmeladestasjon kan selvfølgelig Fortum hjelpe deg med dette via denne lenken her. Vi har også noen tips til deg i så måte. Se lenken under for mer informasjon.

 

Last ned gratis ladeguide: Hva bør du tenke på før du bestiller hjemmelader? Last ned nå

 

 

  Elbil
Dan Joakim Olavesen's photo

Av: Dan Joakim Olavesen

Dan Joakim er markedskoordinator for Fortum Charge & Drive. Han har tidligere jobbet som kultur- og sportsjournalist, og innen digital design og digital markedsføring. Det frivillige kultur- og musikkliv er det som står hans hjerte nærest. I tillegg er han veldig opptatt av ny teknologi og dingser, og selvfølgelig elbil.

  • 2 Kommentarer

Søk i bloggen