Fortumbloggen

Watt? Må jeg betale per minutt for hurtiglading?

Skrevet av Dan Joakim Olavesen | feb 16, 2020

Mange lurer på hvorfor man betaler per minutt og ikke for mengden strøm man får når man hurtiglader elbil. Vi forklarer hvorfor det er slik.

Når du fyller diesel eller bensin på en bil, betaler du per liter drivstoff som kommer inn på tanken. Skal du derimot hurtiglade elbilen din på en hurtigladestasjon, betaler du ikke per kilowattime (kWh) slik som hjemme, men per minutt bilen er koblet til laderen. «Hvorfor betaler man ikke per kWh?», spør du kanskje.

Varierende ladeeffekt

Svaret er helt enkelt fordi effekten av ett minutts lading ikke er den samme under hele ladetiden. Bilen klarer å ta imot mer strøm (høyere effekt) når batteriet er varmt og har lite strøm. Bilen lader nemlig saktere jo fullere batteriet er fordi bilen trenger mer tid til å plassere elektrolyttene i batteriet. Det er bilen som her bestemmer hvor mye strøm den kan ta imot fra ladestasjonen. Hurtigladeren står alltid klar til å levere maksimal effekt, dersom bilen er klar for det.

I sentrale strøk kan det til tider være stort trykk på ladestasjonene. Å ta betalt per kWh vil derfor skape kø fordi det blir billigere å lade når bilen ikke lader mest effektivt. Dette betalingssystemet ville ha skapt et insentiv for å bli stående lengre ved ladestasjonen for å toppe opp batteriet billigere.

Les også: Smartlading reduserer ladekostnadene og bidrar positivt til miljøet

Påfyll av drivstoff hjemme og på farten

Forskjellen mellom vanlig bil og elbil, er at elbiler stort sett får påfyll av «drivstoff» hjemme, mens vanlige biler kun får dette på bensinstasjoner. Leverandørene av hurtigladere anser derfor seg selv først og fremst som tilbydere av infrastruktur og tilgang til ladestasjoner, ikke av drivstoff. Når du hurtiglader betaler du altså ikke for strømmen, men for muligheten til å benytte hurtigladeren.

På grunn av effekttapet etter hvert som batteriet fylles opp, fungerer minuttprisen som et insentiv til å bytte fra hurtiglader til en mindre etterspurt (og, mot slutten av ladetiden, like rask) mellomrask lader dersom man ønsker et fullt batteri. Dette er de mindre ladestolpene som ofte står ved siden av de store hurtigladerne.

Skal man på langtur kan det altså lønne seg å heller stoppe en gang ekstra for å fylle opp litt, heller enn å topplade hver gang; da sparer man både penger og tid.

NB! Det er alltid elbilen som bestemmer hvor mye effekt den trekker fra hurtigladeren, så alle biler vil ikke ta imot like mye strøm på like lang tid.

Les også: 3 tips til trygg lading av elbil

Hvor mye koster det å hurtiglade en elbil?

Vår pris for hurtiglading på det norske markedet i dag er 3,10 kr per minutt. På lynladere som gir vesentlig høyere effekt, er prisen 5 kr per kWh. Lading ved bruk av mellomraske ladestasjoner, som gir en maksimal effekt på 22 kW, koster nå 3 kr per kWh.

Du lader enklest og billigst langs veien ved å laste ned vår ladeapp. Der kan du registrere deg som kunde, og bestille gratis ladebrikke og finne veien til alle våre ladestasjoner i Norden.