stromvippa
- Alt du vil vite om strøm [en blogg fra Fortum]
stromvippa

Derfor lader elbilen din tregere i vinterkulda

Av Dan Joakim Olavesen 24. januar 2018

 

Sett innenfra elbil, kvinne står ved ladestasjonen og skal til å hurtiglade. Vinterstid.

Uansett om du nettopp har kjøpt deg elbil eller har hatt det en stund, kommer du til å legge merke til at det kan være en god del tregere å lade opp batteripakka når kulda setter inn.

Om du en tidlig, kald vintermorgen kjører din helt kalde elbil til nærmeste hurtiglader og plugger den inn, vil du oppleve dette. Hurtiglading med kald batteripakke kan ta veldig lang tid, og føre til mye frustrasjon og ikke minst frysing.

I de fleste tilfeller hjelper det også svært lite å klage på ladestasjonen, da det er din egen elbil som bestemmer hastigheten.

FØLG STRØMVIPPA PÅ FACEBOOK FOR FLERE NYTTIGE ARTIKLER OM STRØM

Elbilen din avgjør hastigheten

Når det er kaldt vil litium-ionene bevege seg saktere enn det elektrolyttene gjør, og disse elektrokjemiske prosessene er følsomme for temperaturer. Elbilen styrer hvor mye strøm du får, og ved hurtiglading kan strømstyrkene være høyere enn hva batteripakken din har godt av. På grunn av dette er det elbilen, dens elektronikk og batterier som avgjør hvor fort du får hurtigladet, ikke ladestasjonen du lader på.

Les mer om lading av elbil på vår samleside: Lading av elbil

En av Fortums leverandører av hurtigladere er ABB. De har noen indikatorer du kan gå etter når det gjelder utetemperatur og lading av typiske batteripakker for kompakte elbiler fra 0-80 prosents kapasitet, med CHAdeMO og CCS/Combo:

10°C: 30 minutter
0°C: 45 minutter
-10°C: 90 minutter
-20°C: opptil tre timer uten batterioppvarming

LES OGSÅ: Tips for lading av elbil på vinteren

Hvordan få best effekt ved hurtiglading vinterstid

Det finnes heldigvis måter å få opp hastigheten på hurtigladingen også på vinteren, og her kommer et par tips i så måte.

  • Ikke hurtiglad elbilen din etter at den har stått parkert uten lading over natten eller i lengre tid. Hurtiglading vil være mer effektiv etter en kjøretur så batteritemperaturen har gått opp til driftstemperatur, eller batteripakken er forvarmet.
  • Jo mer strøm du har på batteriet, jo saktere går ladingen. Ladeffekten reduseres når du når 70/80 prosent. Om du kan rekke fram til neste hurtiglader innenfor rekkevidden dette gir bilen din bør du kjøre videre.

Kilder: elbil.no og ladestasjoner.no

Last ned gratis e-bok: Din guide til elbil Last ned nå

  Elbil
Dan Joakim Olavesen's photo

Av: Dan Joakim Olavesen

Dan Joakim er markedskoordinator for Fortum Charge & Drive. Han har tidligere jobbet som kultur- og sportsjournalist, og innen digital design og digital markedsføring. Det frivillige kultur- og musikkliv er det som står hans hjerte nærest. I tillegg er han veldig opptatt av ny teknologi og dingser, og selvfølgelig elbil.

  • 3 Kommentarer

Søk i bloggen