Uansett om du nettopp har kjøpt deg elbil eller har hatt det en stund, kommer du til å legge merke til at det kan være en god del tregere å lade opp batteripakka når kulda setter inn.
Om du en tidlig, kald vintermorgen kjører din helt kalde elbil til nærmeste hurtiglader og plugger den inn, vil du oppleve dette. Hurtiglading med kald batteripakke kan ta veldig lang tid, og føre til mye frustrasjon og ikke minst frysing.
I de fleste tilfeller hjelper det også svært lite å klage på ladestasjonen, da det er din egen elbil som bestemmer hastigheten.
Når det er kaldt vil litium-ionene bevege seg saktere enn det elektrolyttene gjør, og disse elektrokjemiske prosessene er følsomme for temperaturer. Elbilen styrer hvor mye strøm du får, og ved hurtiglading kan strømstyrkene være høyere enn hva batteripakken din har godt av. På grunn av dette er det elbilen, dens elektronikk og batterier som avgjør hvor fort du får hurtigladet, ikke ladestasjonen du lader på.
Les mer om lading av elbil på vår samleside: Lading av elbil
ABB, som leverer hurtigladere, har noen indikatorer du kan gå etter når det gjelder utetemperatur og lading av typiske batteripakker for kompakte elbiler fra 0-80 prosents kapasitet, med CHAdeMO og CCS/Combo:
Les også: Tips for lading av elbil på vinteren
Det finnes heldigvis måter å få opp hastigheten på hurtigladingen også på vinteren, og her kommer et par tips i så måte.
Kilder: elbil.no og ladestasjoner.no