9. juni 2021
3 Min

Episode 7: Elektrifisering til havs – Den nye haren og skilpadden

Norge har en million fritidsbåter. Likevel elektrifiseres fergene raskere. Det er tid for en grønn bølge blant snekkere, daycruisere og skjærgårdsjeeper.

De fleste av oss husker historien om haren og skilpadden fra barndommen; skilpadden som mot alle odds vant kappløpet mot den skråsikre haren. Dette er også historien om elektrifiseringen til havs: store mastodontferjer som mot alle odds er raskest ute med batteridrevet teknologi på sjøen – der Norge står i front.

Mange husker da man så tegn til at transportsektoren kunne bli elektrisk. Førstemann ut var kompakte bybiler som minnet mer om en gokart enn en bil, og som måtte parkeres på tvers i bybildet. Senere fikk vi på plass batterikapasitet slik at biler i normal størrelse kunne kjøre på el, og etter hvert kunne også varebilene kjøre på elektrisitet.

I skipsfarten fortelles imidlertid historien med motsatt fortegn: først kom ferjene på batteri, så begynte man å diskutere hvordan man kunne gjøre det samme med fritidsbåter. Hvordan kan dette ha seg?

Havets Tesla

Den norske stat tok i sin tid et valg om å elektrifisere veinettet. Incentivordninger som momsfritak og elbilfordeler skulle stimulere flere til å velge batteridrevne biler. Det samme gjorde man for ferjene. Fritidsbåter som krever mindre batterikapasitet, står imidlertid på stedet hvil.

I kommende episode av podkasten Grønn Sone diskuteres dette med Leif Stavøstrand fra Evoy, et selskap som utvikler elektriske fremdriftssystemer for fritidsbåter, og som har ambisjoner om å ta en posisjon som havets Tesla.

Stavøstrand påpeker at de største har blitt prioritert ettersom det er der det er størst potensial for utslippskutt. Innkjøps- og installasjonskostnader gjør at det har vært vanskeligere å få på plass el-løsninger i samme omfang som i personbilmarkedet, spesielt uten at staten bidrar.

Til sjøs har derfor de store ferjene blitt elektrifisert før de små fritidsbåtene. Det finnes imidlertid 50 millioner fritidsbåter på verdensmarkedet. I Norge er det omtrent 1 million. Det er derfor også her store muligheter for å kutte utslipp i stor skala gjennom elektrifisering.

Ferjene som frontrunner

Norge er et foregangsland når det kommer til utbredelsen av elbiler, men vi leder også an på elektrifisering av ferjer. I skrivende stund er 34 el-ferger i drift. Innen utgangen av året skal 26 nye ferger som drives på elektrisitet betjene norske ferjesamband.

Her på berget er vi også de første som får på plass fullelektriske ferjestrekninger. Verdens største elektriske ferje finner vi på strekningen Moss-Horten, som har opp mot 36 000 avganger hvert eneste år. I 2019 svarte dette til transport av 3,8 millioner mennesker.

I dag er det 3 ferjer på sambandet hvor 75 prosent av driften går på elektrisitet. Det betyr at også drivstoff-forbruket og utslippene går ned med 75 prosent. Det tilsvarer en reduksjon på 6 millioner liter diesel, utslippsreduksjon på 17 000 tonn CO2.

Prosjektet er initiert av Bastø Fosen, og har store planer om å begynne å lade med høyspenn. Dette er riktignok noe som aldri har blitt utprøvd tidligere, men er nødvendig dersom man skal bli helelektrisk fordi man må lade tilsvarende energibehovet man trenger for å krysse fjorden. På sikt vil dette også kunne bidra til å elektrifisere større samband, og samtidig ivareta regularitet.

Hør mer om hvordan Øyvind Lund fra Bastø Fosen får realisert prosjektet – og ikke minst, hva vi må gjøre mer av til havs for å starte en grønn bølge på våre blå hav i episode 7 av Grønn sone.

 

Hør Grønn sone på Spotify

Hør Grønn sone i iTunes

Les om alle episodene her

Abonner på bloggen

Få månedlig inspirasjon og tips for boligstrøm, lading av elbil og bærekraftig energi
Abonner