Norge har en million fritidsbåter. Likevel elektrifiseres fergene raskere. Det er tid for en grønn bølge blant snekker, daycruisere og skjærgårdsjeeper.
De fleste av oss husker historien om haren og skilpadden fra barndommen; skilpadden som mot alle odds vant kappløpet mot den skråsikre haren. Dette er også historien om elektrifiseringen til havs: store mastodontferjer som mot alle odds er raskest ute med batteridrevet teknologi på sjøen – der Norge står i front.
Mange husker da man så tegn til at transportsektoren kunne bli elektrisk. Førstemann ut var kompakte bybiler som minnet mer om en gokart enn en bil, og som kunne parkeres på tvers i parkeringsplassen. Senere fikk vi på plass batterikapasitet slik at biler i normal størrelse kunne kjøre på el, og etter hvert kunne også varebilene kjøre på elektrisitet.
I skipsfarten fortelles imidlertid historien med motsatt fortegn: først kom ferjene på batteri, så begynte man å diskutere hvordan man kunne gjøre det samme med fritidsbåter. Hvordan kan dette ha seg?
Den norske stat tok i sin tid et valg om å elektrifisere veinettet. Incentivordninger som momsfritak og elbilfordeler skulle stimulere flere til å velge batteridrevne biler. Det samme gjorde man for ferjene. Fritidsbåter som krever mindre batterikapasitet, står imidlertid nesten på stedet hvil.
I nyeste episode av podkasten Grønn Sone diskuteres dette med Leif Stavøstrand fra Evoy, et selskap som utvikler elektriske fremdriftssystemer for fritidsbåter, og som har ambisjoner om å ta en posisjon som havets Tesla.
Stavøstrand påpeker at de største har blitt prioritert ettersom det er der det er størst potensial for utslippskutt. Innkjøps- og installasjonskostnader gjør at det har vært vanskeligere å få på plass el-løsninger i samme omfang som i personbilmarkedet, spesielt uten at staten bidrar.
Til sjøs har derfor de store ferjene blitt elektrifisert før de små fritidsbåtene. Det finnes imidlertid 50 millioner fritidsbåter på verdensmarkedet. I Norge er det omtrent 1 million. Det er derfor også her store muligheter for å kutte utslipp i stor skala gjennom elektrifisering.
Norge er et foregangsland når det kommer til utbredelsen av elbiler, men vi leder også an på elektrifisering av ferjer. I skrivende stund er 34 elferger i drift. Innen utgangen av året skal 26 nye ferger som drives på elektrisitet betjene norske ferjesamband.
Her på berget er vi også de første som får på plass fullelektriske ferjestrekninger. Verdens største elektriske ferje kjøres av Bastø Fosen på strekningen Moss-Horten. Ladesystemet er så effektivt at fergen lades opp på kun ti minutter ved hvert anløp til kai. I 2019 ble 3,8 millioner passasjerer transportert med ferge mellom Moss og Horten.
Bastø Fosens elektrifisering tilsvarer en reduksjon på 6 millioner liter diesel, noe som gir en utslippsreduksjon på 17 000 tonn CO2.
Hør mer om hvordan Øyvind Lund fra Bastø Fosen får realisert prosjektet – og ikke minst, hva vi må gjøre mer av til havs for å starte en grønn bølge på våre blå hav i episode 7 av podcasten Grønn Sone.