Home Fortumbloggen ID Vakt hjelper deg hvis du blir svindlet

Å bli svindlet på nettet kan skje når du minst venter det. Dette er «Helge» sin historie om da han trodde han snakket med sikkerhetsavdelingen i banken, men i virkeligheten hjalp svindlere med å tømme sin egen bankkonto. Han fikk rådgivningen han trengte for å få tapet dekket av banken.*

ID Vakt er en valgfri tjeneste du kan legge til strømavtalen din, som blant annet gir rådgivning dersom du blir utsatt for svindel på nett. Les mer om ID Vakt her.

Telefonen ringte midt i middagen på en hektisk hverdag. Helge vurderte å la samtalen gå rett til svarer, men tok telefonen likevel. Stemmen i telefonen var høflig, trygg og snakket perfekt norsk. Innringer fortalte at han var fra sikkerhetsavdelingen i banken hvor Helge var kunde. – Vi mistenker at du har blitt utsatt for svindel, fortalte mannen i telefonen. Helge ble først overrasket, så en smule skeptisk. Han googlet nummeret for å være sikker på at det virkelig var banken som ringte. Han så at nummeret tilhørte bankens nummer. Helge slo seg til ro med at det måtte være banken som ringte, og skjøv tvilen til side. 

Stemmen i telefonen fortalte at de hadde oppdaget mistenkelige transaksjoner fra bankkontoen hans og ønsket å hjelpe ham stoppe disse transaksjonene. Helge ble bedt om å oppgi sine BankID-koder slik at de kunne gå inn på kontoen hans og stoppe svindelen. Han fikk beskjed om at det ville ta en dag å spore opp transaksjonene. Kontoen til Helge ville derfor ikke bli tilgjengelig før dagen etter.

Fikk beskjed av banken om å bære tapet selv

Helge fulgte instruksen, men da han sjekket kontoen sin dagen etter, var den tom. Han ringte banken, men de kjente ikke til hendelsesforløpet. Da forstod Helge at han hadde blitt utsatt for svindel. Helge anmeldte saken til politiet, men saken ble henlagt like etter. Politiet hadde ikke ressurser til å hjelpe ham. Han kontaktet banken, men fikk beskjed om at han frivillig hadde gitt påloggingsinformasjonen til svindleren og derfor måtte bære dette tapet selv.

ID Vakt gir råd

Helge ringte tjenestens døgnåpne supporttelefon hvor han kom i kontakt en rådgiver, og forklarte at han hadde blitt lurt av svindlere. Banken nektet å tilbakeføre det tapte beløpet — var det noe han kunne gjøre? Rådgiveren hadde mye kunnskap om denne spesifikke svindelmetoden og hadde hjulpet andre som hadde vært utsatt for det samme. Helge fikk råd om å ikke akseptere bankens svar sånn helt uten videre. Han fikk hjelp til å argumentere for sitt syn for å få tapet sitt dekket av banken. – Selv om banken sier nei, så betyr det ikke at de har loven på sin side, sa rådgiver. Gjennom flere måneder ble det mange telefonsamtaler mellom Helge og rådgiveren.

Å få hjelp når noe har gått galt, er kun én av fordelene man får med ID Vakt. Tjenesten gir også råd til forebygging, og beskytter deg og familien din mot identitetstyveri og personlig uønsket innhold på nett. Les mer om ID Vakt her.

Banken erstattet tapet til slutt

Hele prosessen tok flere måneder, og til slutt overførte banken det tapte beløpet på flere hundre tusen minus en egenandel på kr 12.000. Helge forteller at hjelpen fra ID Vakts rådgiver var en god støtte i en utrolig vanskelig situasjon.
 
– Jeg skjønner godt at folk ikke orker å ta denne kampen helt alene. Tjenesten ga meg støtte og råd jeg trengte for å få det jeg hadde krav på, og det beste er at jeg kunne ringe rådgiver så ofte jeg ønsket. En helt uvurderlig hjelp, var det, sier Helge.

*Dette er en historie fra virkeligheten, men Helge er ikke personens faktiske navn, og historien er anonymisert.

Abonner på bloggen

Få månedlig inspirasjon og tips for boligstrøm, lading av elbil og bærekraftig energi
Tilbake til bloggen