Elbilister får raskt kjennskap til ordet schuko. Vet du hva en schuko-kontakt er?
Schuko er den vanligste kontakten som brukes til lading av elbiler. En schuko er en standard, jordet stikkontakt og støpsel, av typen du kjenner fra pc-en, gitarforsterkeren, mixmasteren og vaskemaskinen. Ordet kommer fra det tyske Schutzkontakt, som betyr beskyttelseskontakt, altså at den er beskyttet med jording.
Schuko-kontakten ble oppfunnet av tyskeren Albert Büttner i 1925, og er i dag standarden for jordet kontakt i store deler av Europa.
Lading hjemme med schuko
Schuko er altså kontakten mange bruker når de lader elbilen hjemme, dersom de bruker den medfølgende ladekabelen og plugger inn i en vanlig stikkontakt. Mange offentlige ladepunkter benytter også schuko, men her kommer den nye standarden type 2 til å ta over.
Dersom du lader elbilen hjemme med schuko skal det skje med maksimalt 10 amperes styrke, som gir en makseffekt på 2,3 kW. Det tilsvarer 1 til 1,5 mils kjøring per time du lader.
Raskere lading med hjemmeladestasjon
Ved å øke sikringen fra 10 til 16 ampere vil man kunne lade bilens batteri raskere, men det medfører også en risiko. Schuko-standarden er nemlig ikke egnet for den høye belastningen lading av elbil på 16 ampere medfører.
Snorre Sletvold i Fortum Charge & Drive
– Vedvarende belastning over 10 ampere er mer enn en schuko er designet for å tåle. Det kan medføre slitasje på ledningene i det elektriske anlegget over tid som i verste fall kan føre til smelting og brann, sier Snorre Sletvold i Fortum Charge & Drive, som Norges ledende leverandør av infrastruktur for lading av elbil.
Dersom du ønsker å øke ladekapasiteten i garasjen, er det derfor viktig at du investerer i et dedikert ladepunkt for elbil – en hjemmeladestasjon. Dette innebærer å bytte ut den vanlige stikkontakten med en såkalt type 2-kontakt eller en fastmontert kabel som kan kobles rett i elbilen.
Fortum tilbyr nøkkelferdige installasjoner av hjemmeladestasjon for alle typer moderne elbiler. Les mer om Fortums tilbud.