Ved hjelp av NAFs servicebil med nødlader fikk vi testet hvor langt en Volkswagen e-up kan kjøre før den går helt tom for strøm.
— Jeg rekker frem, tenker du, selv om svetten så smått begynner å piple frem i pannen din. Det var litt dumt å være kjepphøy, og ikke ta det ladestoppet du egentlig skulle.
Det går nok, tenker du! Men så har du plutselig bare to kilometer anslått rekkevidde igjen. Straks går bilen inn i det beryktede skilpadde-moduset. Hvor langt kan dette gå? Helt ærlig. Lenger enn du tror!
Under Fortums Ladetour fikk vi muligheten til å teste hvordan det er å kjøre strømtom med en elbil. Anders Utne Krogvig og Haakon Winger Eide (bildet under) i turens eneste VW e-up! meldte seg frivillig. En lærerik opplevelse under trygge rammer. Med på turen var nemlig NAFs servicebil med nødlader for elbil.
SKAL NØDLADES: Fortum Charge & Drives utsendte ble med på det som skulle skje, og etter en kort kortesje gjennom et regntungt Røros, satte man fart mot Alvdal.
Lettere sagt enn gjort
Beregninger for når vi skulle gå tom (et par kilometer utenfor Shell Alvdal) ble gjort, og man skulle kanskje tro at det å gå tom for strøm, i en litt eldre Volkswagen e-up, ville bli en veldig grei affære. Dengang ei.
Det søte, lille sukkertøyet strittet i mot etter alle kunstens regler. Det er særs vanskelig å gå tom for strøm når man ikke kjører på motorveier med høye fartsgrense. Vi risikerte å komme helt inn til hurtigladerne i Alvdal, og kanskje enda litt til.
Dette var selvfølgelig ikke bra, og ville vært en pinlig affære for de av oss som tross alt hadde beregnet stopp et par kilometer før Alvdal. Det ble derfor lagt inn litt akselerasjonstesting, selvpåførte heteslag inne bilen og slike ting som trekker noe mer strøm enn vanlig kjøring. Etter rundt seks mil var vi endelig kommet på riktig (eller feil?) side av gjett-o-meteret.
LES MER OM ELBIL I HVERDAGEN PÅ VÅR SAMLESIDE: Passer elbil for meg?
Ferden gikk gjennom Tolga, forbi Tynset-sparken og snart var vi i utkanten av Alvdal. Bilen meldte om lavt batterinivå, gradvis i takt med at beregnet rekkevidde sank. Med bare noen få kilometer rekkevidde igjen, kom meldingene hyppigere. Deretter reduserte bilen alle elektriske unødvendigheter, eller vi fikk «redusert komfort», som det så fint sto i displayet.
Med kort vei igjen, gikk bilen inn i skilpaddemodus. For moro skyld ble bilens akselerasjon fra 0-50 testet ut. Den klokket inn på modne 23 sekunder. Med andre ord, ingen løpsbil. I det minste ikke når den nesten er tom for strøm.
Vi stoppet til slutt i en oppoverbakke halvannen kilometer fra Shell Alvdal. Perfekt beregnet. Faktisk kjørte bilen hele tre kilometer i skilpaddemodus før vi fikk flatt batteri.
Servicebil med nødlader
Poenget med å gå tom for strøm var å prøve NAFs nyeste tilbud. En mobil nødlader installert i servicebil, for blant annet elbil og elsykkel. Laderen har uttak for Type 2. Bilen vår ble plugget til og lading startet. I følge informasjon fra sjåfør på servicebilen, kunne nødladeren gi en effekt på 22kW som maks. Den er driftet av to 24V batterier, og blir ladet opp av vertsbilen selv.
Volkswagen e-up! kan ikke motta mer enn maksimalt 3,6 kW, så hastigheten var ikke den beste, men strøm er strøm. Det tok også litt tid å komme i gang, og vi antok at det var fordi batteriet var fullstendig flatt da vi først startet lading. Etter 20 minutter fikk vi endelig en positiv opplevelse. Da fikk vi beregnet rekkevidde til én kilometer!
Fem minutter senere var rekkevidden to kilometer på gjett-o-meteret.
Servicebil med nødlader er enn så lenge et prøveprosjekt. NAF har derfor til nå bare én av disse bilene i drift, og selv om det ideelle er at ingen bil noen gang skal gå tom for strøm, er det fint å ha et tilbud som dette tilgjengelig.
Én erfaring rikere og med mer enn nok rekkevidde igjen, vinket vi farvel til servicebilen, og fortsatte mot Shell Alvdal for en etterlengtet hurtiglading.
Se video fra turen under