Nysgjerrig på hvordan det er å kjøre elbil? Vi forklarer hvordan du lader bilen både hjemme og når du er på tur.
En av de største fordelene med å være elbilist er at man slipper å betale i dyre dommer for drivstoff. Strøm er langt billigere enn bensin og diesel, og å lade elbilen hjemme for en mils kjøring, koster omtrent 1,5 til 2 kroner.
Men hvordan er det egentlig man lader en elbil?
Slik lader du bilen hjemme
Mesteparten av elbillading skjer hjemme. Når du kjøper elbilen, følger det vanligvis med en ladekabel som har et spesialstøpsel for elbil i den ene enden, og et vanlig støpsel i den andre. Elbilkontakten plugger du inn i bilen, og det vanlige støpselet plugger du i en stikkontakt i huset ditt, på samme måte som du plugger inn kaffetrakteren eller vaskemaskinen. Og vips, så lades elbilen. Men vær oppmerksom på at disse ladekablene med vanlig stikkontakt ikke skal benyttes som permanent ladeløsning der du lader bilen fast hver dag. For fast ladested trenger du en hjemmeladestasjon.
Hjemmeladestasjon anbefales av Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap for et trygt ladeoppsett. Hjemmeladestasjonen gjør også at du kan lade elbilen raskere enn ved lading på vanlig stikkontakt. Les mer om fordelene med en hjemmeladestasjon her.
Hurtiglading – slik lader du på tur
Når du skal kjøre lange turer kan du enkelt hurtiglade elbilen din med Fortum Charge & Drives app eller ladebrikke. Med de kan du bruke hele ladenettverket til både Kople og Recharge.
En hurtiglader lader bilen din mye raskere enn når du lader hjemme i garasjen. Mens en vanlig stikkontakt lader bilen din med 2,3 kilowatt, kan en hurtiglader lade med en effekt inntil 50 kilowatt. Effekten påvirkes av temperaturen: Jo varmere vær, jo raskere kan du lade.
LES OGSÅ: Tips for lading av elbil i vinterkulden
Når du skal hurtiglade trenger du ikke ha med en egen kabel, alt utstyret er allerede fastmontert på laderen. Det finnes tre standarder for hurtiglading på markedet i dag: CCS, ChaDeMo og Teslas superladere. CCS-teknologien benyttes av europeiske bilfabrikanter som Volkswagen og BMW, CHAdeMO av asiatiske bilfabrikanter som Nissan og Kia, mens Teslas ladesystem kun benyttes av Tesla selv, og man finner deres ladere kun ved Teslas egne ladesteder.
Hurtigladere har vanligvis to uttak: Ett for CCS og ett for ChaDeMo. Når du skal lade velger du den standarden som passer til din bil. Her er det umulig å ta feil, støpselet er formet slik at det ikke kan plugges i en bil det ikke passer til. Tesla-eiere kan benytte et adapter for å lade med CHAdeMO.
Selv om det finnes ulike standarder for hurtiglading, er det altså ingen fare for å velge feil!
Rask oppsummering:
- Hjemme bør du lade elbilen med en egen hjemmeladestasjon. Skal du lade på besøk hos venner og bekjente kan du benytte ladekabelen med vanlig stikkontakt som følger med bilen
- På tur hurtiglader du bilen ved hurtigladestasjoner. På hurtigladerne er kabelen fastmontert, og det er umulig å benytte feil kabel til bilen din