En elbil må lades, og selv om de fleste lader bilen sin hjemme er det ganske mange som besøker Fortum Charge & Drives hurtigladere.
Om man ikke har noen mulighet for hjemmelading, og kanskje heller ikke har det på jobb, er det store sjanser for at man hurtiglader en god del. Hvordan er det egentlig for elbilens batteri å hurtiglade mye?
Ikke farlig å hurtiglade
De første «moderne» elbilene kom på banen i 2011, og man begynner nå å få en del erfaringer med tanke på bruk av bil og lading av batteri.
Mens Nissan og VW i sine brukerhåndbøker til tidlige eGolf og eUP! anbefalte å begrense bruken av hurtiglading, gjorde ikke de andre produsentene dette. Alt dette er tatt for seg i denne artikkelen, som også skal sies er fra 2015. Det har skjedd mye siden den gang.
— Erfaringsgrunnlaget fra elbilene som kom på markedet i 2011, og fram til nå, tilsier at det ikke er farlig å hurtiglade mye, forteller teknisk sjef i Fortum Charge & Drive, Morgan Lind.
Han påpeker at tilføring og uttak av høy effekt, vil naturlig slite batteriet, men at det ved normal bruk ikke vil ha noe særlig å si.
— Om man tilfører eller tar ut høy effekt fra bilens batteri, vil det slites. Spesielt i kombinasjon med høy temperatur. Slitasjen virker derimot i Norge å være så liten, at det ikke er et hensyn kunder med normal bruk behøver å tenke på, fortsetter Lind.
Les alt du trenger å vite om lading av elbil her
IKKE FARLIG: Teknisk sjef i Fortum Charge & Drive, Morgan Lind, kan fortelle at det ikke er noe farlig å hurtiglade elbilen din, om du er en vanlig elbilist.
I tillegg vil bilens batteristyringssystem (BMS) begrense både ladeeffekt og effekt til motoren, om kontrollparametere som for eksempel intern temperatur i batteriet som systemet overvåker, er utenfor verdeir angitt av batteri- og bilprodusent.
— Vi anbefaler uansett at man setter seg inn i retningslinjer fra bilprodusenten, og leser instruksjonsboken, sier Lind.
Intet merkbart tap av kapasitet
Fortum Charge & Drive har også opparbeidet seg sine egne erfaringer.
— Vi betjener elbilister som baserer seg så og si utelukkende på hurtiglading, som ikke opplever merkbar reduksjon i kapasitet, avslutter Lind.
Det er altså ingen fare for at batteriet til elbilen din taper seg mer enn vanlig i kapasitet, om du hurtiglader mye.