Er du en av dem som suser til jobb med vind i håret og et smil rundt munnen? Eller uanstrengt klatrer de bratteste bakkene med rak rygg og null melkesyre etter endt arbeidsdag? Er du en av dem som har god samvittighet for både helsa og miljøet, og skal aldri bruke en kalori til på å bekymre deg for parkeringsplass eller kø?
Livet som elsyklist er herlig. Derfor må du ta godt vare på sykkelen din. Batteriet er elsykkelens dyreste komponent og må behandles riktig for å holde lengst mulig.
Slik får du batteriet på elsykkelen til å vare lengst mulig før du må lade
På et fulladet elsykkelbatteri kan du kjøre mellom 50 og 90 kilometer før du må lade på nytt. Hvis du er redd for at batteriet skal gå tomt før turen er over, hjelper det naturlignok å tråkke hardere. Mer bruk av muskler betyr mindre belastning på batteriet.
Start turen med fulladet batteri. For å bruke energien mest mulig effektivt, sørg for å ha nok luft i dekkene. Anbefalt dekktrykk står ofte på siden av dekket. Rens og smøring av kjedet er også utslagsgivende. Et godt oljet kjede vil stjele færre watt, forlenger kjedets levetid og bråker mindre. Husk å måle kjedeslitasjen jevnlig. Elsykler har større belastning på kjede og kassett.
Er det kaldt ute, bør du også sørge for at batteriet er romtemperert før du begynner å sykle. Ved temperaturer under frysepunktet kan batteriet miste opptil 20 prosent kapasitet.
Les også: Elsykkel på vinteren
Slik lader du for at batteriet på elsykkelen skal ha lengst mulig levetid
Levetiden på batteriet avhenger av bruk og vedlikehold. Lad helst i romtemperatur, da batteriet best kan nyttiggjøre seg ladingen ved 15-20 plussgrader. Pass på at batteriet har oppnådd romtemperatur før du starter ladingen.
Parkerer du sykkelen ute eller i en kald garasje er det lurt å ta med batteriet inn. Å starte en sykkeltur med nedkjølte batterier betyr redusert rekkevidde og økt slitasje på batteriet. Tar du med batteriet inn, reduserer du også sjansen for at det blir stjålet.
Hvis sykkelen din er ny bør de tre første ladingen være på tolv timer eller mer. Husk at batteriet først vil nå full kapasitet etter ti ladinger.
Det er bra å lade ofte. Hyppig lading vil forlenge batteriets levetid. Det anbefales å lade umiddelbart etter tur, ettersom batteriet har oppnådd "driftstemperatur". Unngå å tømme batteriet helt, da det vil gi mer slitasje. Ved ca 10 % resterende kapasitet bør du planlegge lading.
Les om lading av elbil på vår samleside
Slik lagrer du batteriet på elsykkelen din
Dersom du ikke skal bruke elsykkelen din på en stund, bør du ta ut batteriet og lagre dette separat inne. Batteriet bør ikke lagres i temperaturer under – 10 eller over 60 grader, og det bør ligge tørt.
Når batteriet skal lagres bør det verken være fulladet eller helt tomt. Batteriet trives best når det er mellom 50 og 70 prosent ladet. Hvis du skal lagre batteriet over lengre tid, for eksempel om vinteren, trenger det vedlikeholdslading når det bikker under dette. Det anbefales derfor å lade minimum hver andre måned.
Dersom du har batteri med automatisk lader, vil denne sørge for best mulig batterihelse ved hverdagsbruk, men unngå at laderen står på konstant ved langtidslagring.
Les også: Slik kan du lade mobilen med sykkelen
Slik unngår du batteribrann i elsykkelen din
Selv om det heldigvis ikke skjer så ofte, vær klar over at det kan oppstå brann når du lader batteriene til elsykkelen din. Litium-ion batterier, som elsykler bruker, har et veldig høyt energiinnhold og kan eksplodere og ta fyr dersom de kortslutter.
Årsaken til kortslutning i denne type batterier er som regel produksjonsfeil eller at batteriet har blitt påført skade ved bruk. Vær derfor forsiktig med batteriet ditt. Ikke utsett det for harde støt eller fall. Dersom batteriet plutselig lader mye raskere eller dårligere enn vanlig, bør du være på vakt. Hvis du er i tvil om batteriet er skadet, bør du levere det til en fagspesialist.
På grunn av eksplosjonsfare bør du aldri oppbevare skadde batterier hjemme. Hvis du oppdager feil eller skader på batteriet, ta det straks med til utsalgsted eller til et mottak for farlig avfall.
Ifølge Norsk Brannvernforening bør lading skje på steder uten brennbart materiale i umiddelbar nærhet og i rom utstyrt med røykvarsler. Det anbefales ikke å lade når man sover eller dersom ingen er tilstede i boligen.