stromvippa
- Alt du vil vite om strøm [en blogg fra Fortum]
stromvippa

Hvor mye sparer jeg klimaet og miljøet med elbil?

Av Stian Mathisen 3. mai 2017

elbil-eller-eksosbil.jpg

Myndighetene gir store kjøpsfordeler for de som kjøper elbil fordi de er bedre for miljøet og klimaet enn bensinbiler. Men stemmer det egentlig? Vi har undersøkt hvor mye klimautslipp du sparer ved å kjøre elbil i Norge.

Når en elbil produseres bidrar det til høyere klimagassutslipp enn når en vanlig bil produseres.

Analyser gjort av Daimler AG for Mercedes-Benz, viser at produksjonen av en elektrisk Mercedes-Benz B-Klasse fører til 10,1 tonn CO2-utslipp, mens produksjonen av en bensindrevet B 180 fører til utslipp på 5,5 tonn CO2. Det er først og fremst produksjonen av batteripakken som bidrar til de høyere utslippene for elbilen.

Bensin- og dieselbilen starter altså livsløpet med et klimaforsprang på elbilene. Men når bilene begynner å rulle på veiene tar elbilen raskt igjen forspranget.

Elbilen tar igjen forspranget når den tas i bruk

Forurensningen fra bruken av en bensinbil vil i løpet av bilens levetid være 24 tonn CO2. Dersom en elbil kjøres på strøm fra vannkraft, fører det til et CO2-utslipp på kun 0,2 tonn i løpet av bilens livsløp. I Norge er omtrent 98 prosent av strømmen vi produserer fra vannkraft.

En elbil som kjøres på det som kalles europeisk strømmiks, medfører utslipp på 11,9 tonn CO2.

Det innebærer at bilene inkludert produksjon vil føre til følgende utslipp:

  • Bensinbil: 5,5 tonn CO2 (produksjon) + 24 tonn CO2 (bruk) = 29,5 tonn CO2
  • Elbil på europeisk strømmiks: 10,1 tonn CO2 (produksjon) + 11,9 tonn CO2 (bruk) = 22 tonn CO2
  • Elbil på vannkraft: 10,1 tonn CO2 (produksjon) + 0,2 tonn CO2 (bruk) = 10,3 tonn CO2

Dersom du kjører en elbil på norsk vannkraft sparer du altså klimaet for nesten 20 tonn CO2-utslipp i løpet av bilens levetid!

Norsk strømproduksjon er fornybar

 

Norsk import og eksport av strøm 2016 Norsk import og eksport av strøm 2016

 

Strømmen vi bruker i Norge kommer for det meste fra vannkraften vi produserer selv. I 2016 produserte vi 149,5 terrawatt timer med strøm (TWh) og vi importerte 5,5 TWh. I tillegg eksporterte vi 21,8 TWh av strømproduksjonen vår til utlandet. Se statistikken fra Statnett om import og eksport.

Det betyr at Norge er det landet i verden hvor det utgjør den største forskjellen for klimaet at vi kjører elbil i stedet for bensinbil.

I landene hvor elbilene går på europeisk strømmiks satses det dessuten stort på utbygging av fornybar energiproduksjon. Andelen fornybar energi i Europa forventes å stige til 50 prosent innen 2030.

Og her ligger den største forskjellen mellom elbiler og bensin- og dieseldrevne biler:

Mens en elbil kan være fullstendig utslippsfri i bruk ved hjelp av vannkraft, solcellepaneler og andre fornybare energikilder, vil en bil som går på fossilt drivstoff alltid føre til klimautslipp.

Kilder:

Statistisk Sentralbyrå: Kraftproduksjon i 2016

Statnett: Import og eksport

E24: Fornybar energi i EU omsetter for 1.300 milliarder

Last ned gratis e-bok: Din guide til elbil Last ned nå

Stian Mathisen's photo

Av: Stian Mathisen

Stian Mathisen er kommunikasjonsansvarlig i Fortum og redaktør for Strømvippa. Han har tidligere jobbet i Utenriksdepartementet og som journalist. Stian mener strøm fra fornybare kilder er en av løsningene på klimautfordringene, blant annet gjennom elektrifisering av transportsektoren og overgang til utslippsfrie biler. Stians familie har hatt en Nissan Leaf elbil som eneste bil siden mai 2015, men selv om Stian er fan av alt som går på strøm, har han fortsatt bensingressklipper og gassgrill.

  • 23 Kommentarer

Søk i bloggen