Mange lurer på om et elbilbatteri taper kapasitet på samme måte som et mobiltelefonbatteri. Stian fikk batteriet sjekket etter to år og over 50 000 kjørte kilometer.
Frykten for at batteripakken må byttes i løpet av bilens levetid fordi den mister kapasitet på samme måte som et mobiltelefonbatteri nevnes ofte som en årsak til at det å eie elbil ikke er så økonomisk gunstig som mange tror. Dersom batteripakken må byttes medfører det en kostnad på flere titalls tusen kroner, men er det egentlig noe som tyder på at elbilbatteriet mister kapasitet på samme måte som mobiltelefonbatteriet?
LES OGSÅ: Hvor mye sparer jeg klimaet og miljøet med elbil?
55 000 kilometer på to og et halvt år
I mai 2015 kjøpte vi vår første elbil; en Nissan Leaf 2014 modell med en batteripakke på 24 kilowatt timer. Det har vært familiens eneste bil, og i løpet av omtrent to og et halvt år har bilen gått 55 000 kilometer.
Bilen har for det meste blitt ladet fra 40 til 100 prosent med vanlig vekselstrømslading (også kjent som AC-lading, saktelading eller «vanlig» lading). Altså den måten bilen lades på når du lader den med hjemmeladestasjon eller nødlader hjemme i garasjen. I tillegg har jeg benyttet Fortum Charge & Drives hurtigladestasjoner forholdsvis ofte, minst to ganger i måneden.
Det var derfor med stor interesse jeg fikk batterikapasiteten undersøkt da jeg hadde bilen inne til service hos Brennes Auto i Moss.
Batteriet var i tipp-topp stand
Etter gjennomført kapasitetstest fikk jeg et batteriinformasjonsark (klikk her for å se arket). Her vises batteriets kapasitet på en skala fra 1 til 12. Gleden var stor over at batteriet i bilen vår fortsatt scoret 12 av 12 mulige på kapasitetsmåleren!
Det underbygger også vår oppfatning av batteriet når vi er ute og kjører, vi merker nemlig ingen redusert rekkevidde sammenlignet med da vi overtok bilen.
Om jeg hadde gjort en lignende undersøkelse på mobiltelefonen som jeg kjøpte samme måned som bilen, og som jeg fortsatt bruker, ville nok resultatet vært svært annerledes. Telefonen må nå lades opp minst to ganger om dagen. Da den var ny holdt et fulladet batteri i et par dager.
Elbil i Estland har kjørt 247 000 kilometer
Knut Arne Marcussen i Nissan Norge er ikke overrasket over at bilens batteripakke holder seg godt.
– Selv om det er litium-ion batteri i både mobilen og bilen din, så er batteriene annerledes bygget opp. Sammensetningen er forskjellig, noe som gjør at batteriet i bilen varer mye lengre, sier han.
Han viser til en Nissan Leaf som har vært brukt som taxi i Estland. Bilen har gått 247 000 kilometer uten bytte av batteripakke, og den har fortsatt over 80 prosent av kapasiteten intakt.
Marcussen mener at bytte av batteripakken tilhører en ytterst sjeldenhet.
– Det ruller nærmere 35 000 Leaf-er på norske veier, og det har knapt forekommet batteribytter her til lands, så vi kan trygt si at teknologien er langt bedre enn hva skeptikerne fryktet. Nå er Nissan straks klar med generasjon to av Leaf, og vi tar nå steget videre i det som virkelig er blitt et elbileventyr, sier Marcussen.