For å spare penger og tid når du skal hurtiglade, bør du vite litt om bilen du eier. Det vil vi hjelpe deg med og har derfor laget en oversikt over noen av de mest populære elbilene på markedet.
Hver måned leser vi om nye salgsrekorder for elbiler i Norge. Bilene kjøpes av de som har erfaring med elbil fra før, samt de som er ferske elbilsjåfører. Uansett hvilken av de kategoriene du faller inn i, bør du kjenne til hvordan bilen din lader best mulig når du skal ut på tur. Vi setter stor pris på om du hjelper oss å gjøre dette blogg-innlegget bedre ved å sende oss dokumentasjon eller dele dine erfaringer.
Hyundai Ioniq (28kWh)
En meget populær bil i Norge er Hyundai Ioniq. Den har helt greit med plass, har mye utstyr, er lett å kjøre samt kjører og lader effektivt. På lynladere klarer bilen opptil 70kW ladeeffekt (video), mens den på en standard (50kW) hurtiglader tar i mot 40-50kW, opptil ca 80%. Da reduseres effekten til 22kW. Det betyr at du bør stoppe ladingen og kjøre videre. Ettersom bilen lader hurtig og har lavt energiforbruk, vil det ikke lønne seg å redusere hastigheten når du skal på langtur. Kjører du i 110km/h på vinteren vil du klare ca 14 mil med 28kWh versjonen. Reduseres farten til 90km/h så bør du klare 16 mil. På sommeren vil du klare ca 25 mil. Ioniq har batterikjøling som gjør at du kan hurtiglade flere ganger på samme tur uten at batteriet blir for varmt. Elbiler beskytter batteriene ved å redusere ladeeffekten dersom det blir for varmt. For å hjemmelade en Ioniq optimalt bør du ha en 32A 230V kurs som gir inntil 7,4kW til bilen. Da vil det ta ca 4 timer og 10 minutter å fullade bilen (28 kWh versjon).
Ladekurver for Ioniq - foto fra Fastned
BMW i3 (22/33/42kWh)
i3 er en av Norges mest populære elbiler, mye på grunn av en morsom kjøreopplevelse og spennende og annerledes løsninger. På våre 50kW hurtigladere vil i3 (60ah) nesten klare 45kW opptil 65%. 94ah versjonen som kom i '17 lader litt raskere og holder full effekt til 85%. Om du likevel ønsker å lade helt opp, er det billigere å flytte seg til en mellomrask ladestasjon. Se kurven under. i3 har litt høyere energiforbruk (ca 14,8kWh/100km i snittforbruk) sammenlignet med Ioniq som gjør at høyere fart straffes mer. Siste versjon av i3 har fått 42kWh eller som BMW liker å si; 120ah batteri. Bilen (94ah og 120ah) er en av få elbiler på markedet som støtter 3-fas 11kW AC-lading. Har du ett par timer til lading, vil i3 lade raskt og billig på våre semihurtige ladestolper. Husk alltid å ha med deg 3-fas type 2 kabel i bilen dersom du har 94/120ah versjonen. Har du 60ah-versjonen så er hjemmeladingen begrenset til 1-Fas 230V og 32A - 7,4kW effekt. Flere oss i Fortum kjører i3. Her kan du lese om å dra til fjells med en i3:
Ladekurver for i3 - Foto: Fastned
Nissan LEAF (24/30/40kWh)
LEAF er Norges mest solgte elbil! Lett og kjøre og en attraktiv prislapp betyr mye. Den finnes i skrivende stund i tre versjoner med 24/30/40kWh batteri. Bilen hurtiglades med CHAdeMO pluggen som finnes på våre hurtigladere.
- 24kWh har bra effekt opptil 25%, så avtar den gradvis. De som har denne modellen bør ta flere korte stopp for å få mer effektiv lading.
- 30kWh har en flott ladekurve og gir bra effekt opptil 82% før den bremser ladingen kraftig.
- 40kWh bør lades til 60% men helst ikke for ofte på samme tur da denne ikke har aktiv batterikjøling. 40 mil på en dag er relativt uproblematisk. Er bilen fulladet kan du på sommerstid forvente 22 mil rekkevidde på en lading og et energiforbruk på ca 16kWh.
40kWh versjonen som også omtales som LEAF 2.0 støtter 1-fase lading inntil 6.6kW. Denne bør derfor ha en 1-fas 32A hjemmelader. 24kWh versjonen støtter inntil 3.6kW effekt og bør ha en 16A hjemmelader (6.6kW var ekstrautstyr). LEAF er også en populær bil blant Fortum ansatte!
LEAF Ladekurve - foto fra Fastned
VW e-Golf (26/36kWh)
e-Golf er populær fordi den er god å kjøre, har et bra interiør og et design mange liker. e-Golf bør hurtiglades med temperert batteri for å lade mest mulig effektivt. De to versjonene har noe ulik ladekurve. På 26kWh versjonen bør du avslutte ladingen på 75% mens på 36kWh versjonen bør avsluttes på 80%. Dersom du ser en e-Golf som lader over 85% så kan du vennlig opplyse om det er lite effektivt. 1. generasjon e-Golf støtter inntil 3.6kW - 16A hjemmelading. 2. generasjon støtter inntil 7.2kW - 32A. Energiforbruket på e-Golf (32kWh tilgjengelig) er bra og vil ligge på ca 12,4kWh på sommerstid som gir en rekkevidde på inntil 24 mil.
e-Golf ladekurve - foto fra Fastned
Kia Soul EV (27/30kWh)
Er en populær elbil i Norge. Det litt firkantede karosseriet gjør at du kan få med deg ganske mange esker i bilen. Den er også lettkjørt og attraktivt priset. Når det gjelder lading så gjør Soul EV det veldig bra. Den bruker CHAdeMO-pluggen og takler inntil 62,5kWh DC-hurtiglading på lynladere som har denne pluggen! Ladehastigheten ved hurtiglading faller etter 80%. På sommeren kan du forvente ca 13,6kWh/100km noe som betyr en rekkevidde inntil 22 mil. Hjemmeladingen begrenses til 6.6kW, noe som betyr at en 32A - 7,4kW hjemmelader passer best. Nå er nye e-Soulvist frem på bilmessa i Los Angeles. Nye e-Soul får samme batteri/motor som Kia Niro EV og Hyundai Kona på 64kWh og 204hk.
Renault ZOE (41kWh)
Denne elbilen har en litt annen ladeteknologi enn de andre bilene. Den bruker AC for hurtigere lading i stedet for DC. Den benytter altså ikke CCS eller CHAdeMO-plugg, men en type 2 3-fas kabel. Versjonen av ZOE med hurtiglading støtter inntil 43kW AC, som vil gi et rekkeviddepåfyll på 100km på 25-30 minutter. Versjonen uten hurtiglading støtter det vi kaller semihurtig lading på inntil 22kW. Bilen lader raskest opp til 80%. I appen Fortum Charge & Drive finner du et kart som viser hvilke av våre hurtigladere som har 43kW AC uttak. Nyttig å vite, er at flere av disse laderne tillater at du bruker AC-uttaket samtidig som DC-uttaket er i bruk. Energiforbruket på sommeren vil være ca 14,6kWh/100km som gir en rekkevidde på hele 28mil noe som er veldig bra for en liten elbil!
Hyundai Kona (64kWh)
Hyundai Kona er en liten bil med et veldig stort batteri. Størrelsen på batteriet gjør at den kan ta i mot høyere effekt fra lynladere. Optimalt lader du en Kona EV til 73%, men ettersom den har så god rekkevidde trenger den sjelden å hurtiglades. Bilen har batterivarmer som gjør den perfekt for norske forhold. Bjørn Nyland har laget en meget god video om Kona (bilen).
Emilie Tømmerberg har testet bilen fra Bergen til Oslo. Hun la inn ett ladestopp. Vi har hørt om at bilen har klart denne turen uten ladestopp!
Kona ladekurver - foto fra Fastned
Audi E-Tron (95kWh)
Imponerende ladekurve for Audi E-tron - Foto fra Fastned
Opel Ampera-E (60kWh)
Foto fra Fastned
Jaguar I-pace
En populær bil takket være gode kjøreegenskaper og sporty design. På en 50kW hurtiglader vil I-pace lade med full fart til 80%. Eiere av denne bilen vil nok velge en lynlader dersom dette er tilgjengelig da den støtter raskere lading. I mars 2019 ferdigstilte Jaguar ny software til bilen som gjorde ladingen litt raskere. Kurven under viser dobbel ladehastighet opptil 40% med 175kW lader. Etter 40% vil bilen begrense hastigheten gradvis for å beskytte batteriet.
Mercedes EQC
Mercedes' etterlengtede elektriske bil kan lade på våre lynladere med opptil 110kW. EQC lader med CCS.
Foto fra Fastned
Nyttig å vite om ladehastighet (litt teknisk)
Ladehastigheten begrenses av batteriets størrelse. Et større batteri kan lades fortere. Derfor har det ekspempelvis ingen hensikt å hurtiglade en hybrid med lite batteri og disse bilene leveres derfor stort sett uten CHAdeMO eller CCS-plugg.
Ladehastigheten begrenses også av energimengden (spenningen) i batteriet. Battericellene i elbilen din består av en positiv og en negativ elektrode og en elektrolytt som gir litiumionene mulighet til å forflytte seg mellom elektrodene i den ene eller andre retningen, avhengig av om bilen lades eller man utlader batteriet. Når batteriet lades dyttes positive litiumioner over til den negative elektroden helt til det er fullt.
Når det begynner å bli fullt blir det også trangere om plassen for litiumionene i den negative elektroden. Elektroden trenger mer tid for å frigjøre plass til litiumionene som er på vei over. Derfor reduseres ladeffekten når du har kommet til et visst spenningsnivå på battericellene. Vanligvis rundt 70 - 80%. Om du likevel ønsker å lade helt opp, kan det være bedre å flytte seg til en mellomrask ladestasjon.
Temperaturen i batteriet er optimalt på 20-24 grader. Ladeeffekten reduseres om temperaturen er for lav eller for høy. Dette bestemmes av bilen og ikke av laderen. Derfor er det lurt å kjøpe en elbil med aktiv kjøling og varming av batteriet. Når det er kaldt vil litiumionene bevege seg saktere i elektrolytten. Elektrokjemiske prosesser er følsomme for temperaturen. Ved samme ladeeffekt vil cellespenningen kunne bli høyere enn ved mer ideelle temperaturer. Dette kan ødelegge cellene. Konsekvensen er at ladeeffekten må reduseres. Kjemien i batteriet vil påvirke hastigheten. Hvilken kjemi produsenten velger avhenger i stor grad av prisen på bilen/batteriet.