Home Fortumbloggen Kan én artist endre en hel bransje?

I en verden med grønnvasking, mange ord og lite handling ønsker Stig Brenner, også kjent som Unge Ferrari, å bidra med noe ekte. I 2019 signerte han Fortums The Green Rider, i år tar han det hele ett steg lenger.

Nå er Stig i gang med et nytt album og planlegger en ny turné. I krysningspunktet mellom musikk og vitenskap, håp og håpløshet møter han en rekke aktører for å utforske hva som skal til for å skape et grønt skifte i musikkbransjen, og hva han selv må gjøre for å bli en del av løsningen.

Som den første artisten i Norge har Stig fått regnet seg frem til at avtrykket hans fra forrige turné tilsvarte 65 tonn CO2 – eller et utslipp tilsvarende åtte ganger rundt jorda med bensinbil. Et avtrykk som er nesten fem ganger større enn det årlige avtrykket til en gjennomsnittsnordmann.

(Saken fortsetter under videoen)


The Green Rider: Som en av Nordens største energi- og gjenvinningsaktører ønsker Fortum å adressere behovet for at musikkbransjen driftes på en grønn og energivennlig måte. Derfor har Fortum tatt initiativet til The Green Rider sammen med Øyafestivalen og Stig Brenner. Les mer om The Green Rider på thegreenrider.no.

Å slutte å turnere er ikke et alternativ, men samtidig er det ikke mulig å fortsette akkurat som før. Utregningene viser at flyreiser tilsvarer over halvparten av utslippene, reising og hotellopphold, mat og engangsflasker litt over to prosent av det totale avtrykket. Noe overraskende er det at klær kom frem som den nest største utslippskilden med hele 20 000 kg CO2; det tilsvarer utslippet til produksjonen av 9 000 hamburgere.

Med funnene i sekken har Stig, hans management Nora Collective og Nordens største bookingbyrå All Things Live, gått sammen for å prøve en rekke tiltak på den kommende turneen.

De skal:

  • Velge økologisk og kortreist mat
  • Designe egne flasker som brukes til vann for artist + alle i crewet
  • Kutte engangsplast
  • Kjøttfri turne, med vegetarmeny til medlemmer av crewet
  • Kjøre mest mulig elektrisk på turneen
  • Ta vekk unødvendige punkter fra rideren: sokker, t-skjorter, ting Stig ikke trenger.
  • Ha egen merch-presse for å gi gamle klær nytt liv: Publikum tar med egne plagg, merch-trykket blir presset på de forskjellige spillestedene.


Ved å gjøre disse tiltakene kan Stig kutte 30 prosent av utslippene på hans neste turné. Det tilsvarer 60 kvadratmeter mer is på Arktis om sommeren, den samme størrelsen som leiligheten hans på Grünerløkka i Oslo.

Dette er utslippene til én artist, men tatt i betrakting at Oslo er en av byene i Europa med den mest aktive livescenen, og at det spilles tusenvis av konserter hvert år i Norge, kan endringen bli stor. Når artistene gjør sin del av avtalen, er det også lettere for festivalene og spillestedene å godta kravene om endring fra The Green Rider.

Les også: Fortum og Øya gjør festivalverden grønnere – med artistenes hjelp

Abonner på bloggen

Få månedlig inspirasjon og tips for boligstrøm, lading av elbil og bærekraftig energi
Tilbake til bloggen